Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSmeets, Sofie
dc.contributor.authorPrevoo, L.P.L.M.
dc.date.accessioned2013-09-12T17:01:53Z
dc.date.available2013-09-12
dc.date.available2013-09-12T17:01:53Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14814
dc.description.abstractDeze thesis is een onderzoek naar percepties, gedachtegangen en beeldvorming van hulpverleners en hulpontvangers, over de hulp die ze geven en de hulp die ze ontvangen. De ervaringen die gevormd worden zijn verschillend door de interpretaties van de gemeenschap, hun culturele achtergrond, het klasse verschil en de persoonlijke ervaringen met organisaties of de verhalen die ze hier over gehoord hebben. De koloniale geschiedenis speelt een grote rol in beeldvorming die de hulpontvangers hebben over de hulp die ze ontvangen. De inwoners van Ngara lijken zich nog vast te houden aan koloniale structuren en houden hiermee het gecreëerde wij-zij beeld in stand, maar met een andere invulling als ten tijde van de kolonisatie. Hoe de hulpverleners dit beeld ook proberen te deconstrueren, het vasthouden aan deze structuren lijkt een soort overlevingsstrategie te zijn geworden in een land dat in de ogen van de hulpontvangers doordrongen is van corruptie. De muzungo1 wordt verwelkomt, met al zijn kennis en meegebrachte kansen die ze van hun eigen overheid niet krijgen. Toch geven de hulpontvangers en hulpverleners beide ook aan dat dit geen lange termijn oplossing is. Organisaties zoals WorldTeach vullen momenteel een gat op, namelijk het te kort aan docenten in Tanzania. Het tekort aan docenten wordt 1 Straattaal voor buitenlander, reiziger, blanke. voor een deel nu wel opgelost, maar is geen structurele oplossing voor kwaliteitsverbetering in het onderwijs. Het probleem van een falend onderwijssysteem wordt op deze manier niet aangepakt en veel jongeren zien hun dromen verloren gaan. Deze thesis zal een stukje van Tanzania belichten, zijn geschiedenis, zijn hedendaagse situatie en het onderwijssysteem. Vervolgens zullen de beelden, percepties en gedachtegangen vanuit Westers perspectief uiteengezet worden. Westerse opvattingen, zoals die van critici over ontwikkelingshulp, maar ook de opvattingen van WorldTeach en zijn vrijwilligers. Hoe ervaren en zien zij etnocentrisme en neokolonialisme en wat zijn hun beelden van de gemeenschap waar ze werken? Daar tegen worden de beelden, percepties en gedachtegangen van de lokale gemeenschap, Ngara gezet. Daarop volgend zal ik de effecten en belangen voor beide partijen beschrijven, die van zowel de hulpontvangers als de hulpverlener. Kunnen we spreken van een multiculturele samenwerking? Ik zal eindigen met aanbevelingen en mijn conclusie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent4257589 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleStemmen uit het veld; percepties, gedachten en beelden van hulpverleners en hulpontvangers
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAntropologie
dc.subject.keywordsmulticulturalisme
dc.subject.keywordsontwikkelingssamenwerking
dc.subject.keywordspercepties
dc.subject.courseuuMulticulturalisme in vergelijkend perspectief


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record