Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorten Thije, dr. J.D.
dc.contributor.authorHeystek, C.H.M.
dc.date.accessioned2013-09-10T17:01:14Z
dc.date.available2013-09-10
dc.date.available2013-09-10T17:01:14Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14701
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar de wijze waarop de Nederlandse ambassades wereldwijd de publieksdiplomatie bedrijven door middel van Facebook. Publieksdiplomatie is de communicatie van een overheid met burgers van een ander land om het imago en de reputatie van het eigen land te verbeteren. Door enerzijds de uitvoering van het door de Directie Communicatie van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vastgestelde communicatiebeleid door de verschillende ambassades te toetsen en anderzijds de uitvoering ervan onderling met elkaar te vergelijken, is een beeld van de Nederlandse publieksdiplomatie verworven. Door het soort berichten én de thematisering van berichten, én de communicatie vanuit posten met haar publiek te onderzoeken, is duidelijk geworden op welke wijze de verschillende ambassades invulling geven aan het communicatiebeleid. Vervolgens is aan de hand van de participatie van volgers van de Facebookfanpagina’s van de ambassades en door het meten van het aantal likes en positieve reacties, duidelijk geworden in welke landen de Nederlandse publieksdiplomatie het meest succesvol is. Hieruit is af te leiden in welke landen de Nederlandse diplomatieke dienst zich het best weet aan te passen aan de cultuur van haar standplaats. Ook wordt duidelijk of deze vertegenwoordiging op de juiste wijze de vertaalslag naar een andere cultuur weet te maken en het meest succesvol is in de communicatie met haar publiek. Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse ambassades met behulp van Facebook er steeds beter en gemakkelijker in slagen publieksdiplomatie te bedrijven. Toch vloeit uit de resultaten van dit onderzoek de algemene aanbeveling aan alle ambassades voort meer gebruik te maken van de voordelen van Facebook en vaker de dialoog aan te gaan met haar publiek. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt namelijk dat in veel gevallen Facebookfanpagina’s door ambassades vooral worden gebruikt om informatie te zenden en weinig worden gebruiken om informatie van het publiek te ontvangen. Slechts in enkele gevallen wordt er vanuit de diplomatieke dienst gereageerd op vragen of opmerkingen van het publiek. Tevens wordt aanbevolen de berichten die de posten op Facebook plaatsen ter communicatie met hun publiek, in grotere mate te oriënteren op het land van haar standplaats en minder op Nederland, ondanks het gegeven dat publieksdiplomatie ook inhoudt dat Nederland wordt gepromoot in het buitenland.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1937144 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Nederlanders als wereldburgers
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspublieksdiplomatie, Ministerie van Buitenlandse Zaken, sociale media, Facebook, interculturele communicatie, Rijksoverheid, Nederlandse ambassades, diplomatie,
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record