Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJas, E.
dc.contributor.authorZeeuw, R. de
dc.date.accessioned2013-09-10T17:01:09Z
dc.date.available2013-09-10
dc.date.available2013-09-10T17:01:09Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14696
dc.description.abstractDeze studie richt zich op een opvallende doch tamelijk onbelichte periode in de geschiedenis van de contrabas. De periode in kwestie is die van de Weense klassieken (grofweg tussen 1760 en 1800), waarin de contrabas zich in een stormachtig tempo ontwikkelde tot een solo-instrument. In het huidige muziekleven wordt deze periode in de geschiedenis van het instrument veronachtzaamd.In de zeer korte tijd van zo'n 40 jaar is er rond Wenen voor de contrabas meer solistisch materiaal geschreven dan in de vele decennia daarna bij elkaar. Tot dit repertoire horen de vele concerten voor contrabas en orkest, sinfonie concertanti solostukken voor contrabas en orkest, concertaria's met obligate contrabas, maar ook een enorme hoeveelheid kamermuziek met de contrabas in een centrale rol. Dit werkstuk is in twee delen verdeeld. In het eerste deel zal ik ingaan op de ontwikkelingen die hebben geleid tot de bloeiperiode van de Weense bas. Deze bloeiperiode is onlosmakelijk verbonden met de vernieuwingen in de constructie en stemming van het instrument zoals die werden aangebracht door 18de-eeuwse Weense luthiers. De zogeheten "Weense bas" die zij bouwden, kan worden gezien als een hybride tussen het basinstrument van de vioolfamilie (de moderne contrabas) en het basinstrument van de gambafamilie (de violone). Deel twee van dit werkstuk bestaat uit een casestudy van het Concerto per il Contrabasso van Václav Pichl, een tijdgenoot van Haydn. Met een beknopte analyse van dit concert wil ik aantonen wat de voordelen zijn van het spelen van dergelijke composities op een Weense bas in plaats van op een moderne contrabas. De verschillende speeltechnieken van de instrumenten zullen met elkaar worden vergeleken aan de hand van muziekvoorbeelden. Dit deel van het werkstuk is vooral praktisch van aard en richt zich met name tot de uitvoerders van dergelijk solomateriaal.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent8857236 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Weense bas; Een erfenis uit een glansrijk verleden
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWeense bas, contrabas, Haydn, Pichl, Mozart, Weense stemming, Dittersdorf, Vanhal, Wenen, Salzburg, solostemming, Sperger, Pichelberger,
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record