dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Velden, A.W.T. van der | |
dc.contributor.author | Kuiper, M. | |
dc.date.accessioned | 2013-09-09T17:18:05Z | |
dc.date.available | 2013-09-09 | |
dc.date.available | 2013-09-09T17:18:05Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14672 | |
dc.description.abstract | In de honderd jaar dat het scoutingspel zich in Nederland heeft gevestigd heeft de vereniging het medium film op meerdere manieren ingezet om promotie te maken voor scouting. In 1947 maakte de Nederlandse Padvinders vereniging de speelfilm 'Ridders zonder harnas' en in 1989 produceerde Scouting Nederland de speelfilm 'In de ban van de Romein'. In deze masterscriptie richt ik mij op deze films en wordt de receptietheorie van Janet Staiger ingezet om te achterhalen of de beide films het promotionele doel hebben behaald of misschien juist het negatieve imago van scouting bij een deel van het publiek bevestigde. Door de historische context te schetsen waarin beide films werden geproduceerd probeer ik een antwoord te vinden op deze vraag. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 0 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Scouts voor de camera, de inzet van padvindersfilms voor de promotie van de scoutingbeweging in Nederland | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Veldenng, receptietheorie, Janet Staiger, historisch materialisme, promotiefilm, receptie studies, interpretatie kaders, padvindersfilm | |
dc.subject.courseuu | Film- en Televisiewetenschap | |