Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorUniversitair hoofddocent Departement Media- en Cultuurwetenschappen, opleiding Theater-, Film- en Televisiewetenschap, Universiteit Utrecht / Universitair hoofddocent Onderzoekinstituut voor Geschiedenis en Cultuur (OGC) - Media en Performance Studies, Universiteit Utrecht, Dr. C.M. (Kees) Vuyk
dc.contributor.advisorUniversitair hoofddocent en opleidingscoördinator Departement Media- en Cultuurwetenschappen, opleiding Theater-, Film- en Televisiewetenschap, Universiteit Utrecht / Senior onderzoeker Onderzoekinstituut voor Geschiedenis en Cultuur (OGC) - Media en Performance Studies, Universiteit Utrecht, Dr. M.J. (Chiel) Kattenbelt
dc.contributor.authorSmoorenburg, R.
dc.date.accessioned2013-09-09T17:17:42Z
dc.date.available2013-09-09
dc.date.available2013-09-09T17:17:42Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14637
dc.description.abstractIn de masterscriptie De eenheid van tijd, plaats en handeling in crossmedia storytelling wordt onderzocht hoe de Aristotelische eenheid van tijd, plaats en handeling, ooit fungerend als uitgangspunt voor de constructie van de plot van de tragedie, een plek kan krijgen binnen een nieuwe vorm van dramaturgie die alle bestaande mediumspecifieke vormen overstijgt: die van crossmedia storytelling. Crossmedia storytelling moet hier begrepen worden als het vertellen van een verhaal door het te verspreiden over meerdere mediakanalen. Daarmee heeft de dramaturgie van crossmedia storytelling niet met de specifieke eigenschappen van een enkel medium van doen, zoals dat bij theater- of filmdramaturgie het geval is, maar heeft zij de optimale verspreiding van de verhaalelementen over de verschillende media en de manier van schakelen tussen die media tot haar onderwerp. Voortbouwend op het theoretisch werk van o.a. Henry Jenkins, Christy Dena, Ivan Askwith en Harry van Vliet m.b.t. crossmedia storytelling, wordt aan de hand van drie case studies getoond hoe niet de eenheid van tijd, plaats en handeling van de plot, maar de eenheid van tijd, plaats en handeling van het publiek ten opzichte van de plot, van wezenlijk belang is voor de volgorde en mate waarin een crossmediaal verhaal geconsumeerd wordt. Alvorens in te gaan op de eenheden van tijd, plaats en handeling van het publiek (respectievelijk hoofdstuk 3, 4 en 5) is het van belang verhalen te begrijpen als genetwerkte constructies die binnen een sociale context verschillende betekenislagen kennen. Hoofdstuk 2 geeft een overzicht van de theorie die ik hiervoor eerder ontwikkelde in het artikel “The Network of Stories” en breidt deze uit om ook de complexiteit van het crossmediale verhaal te kunnen omvatten. In de hoofdstukken 3 t/m 5 zal met enige regelmaat aan de verschillende betekenislagen worden gerefereerd. Gaandeweg wordt tevens blootgelegd hoe economische en strategische keuzes en principes, daar waar zij de eenheid van tijd, plaats en handeling van het publiek raken een negatieve impact kunnen hebben op de manier waarop het crossmediale verhaal door het publiek ervaren wordt. De drie case studies, te weten LOST, In Therapie en Raveleijn, zijn verspreid door de verschillende hoofdstukken verwerkt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3070036 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Eenheid van Tijd, Plaats en Handeling in Crossmedia Storytelling - How not to get LOST
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsABC, Aristoteles, Chinees fluisterspel, Chinese whisper, Chinese whisper game, Chris Anderson, Christy Dena, cross media, crossmedia, crossmedia dramaturgie, crossmedia storytelling, dramatische ironie, dramatic irony, dramaturgie, dramaturgy, eenheid van tijd plaats en handeling, Efteling, fluisterspel, handeling, Henry Jenkins, In Therapie, Ivan Askwith, long tale, long tail, LOST, NCRV, netwerk, network, networks of stories, plaats, Raveleijn, tijd, trans media, transmedia, transmedia dramaturgie, transmedia storytelling, verhaal
dc.subject.courseuuKunstbeleid en -management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record