Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNortier, J.M.
dc.contributor.authorBoer, G.
dc.date.accessioned2013-09-04T17:02:44Z
dc.date.available2013-09-04
dc.date.available2013-09-04T17:02:44Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14463
dc.description.abstractIn dit eindwerkstuk is geëvalueerd of de methode TaalCompleet van uitgeverij KleurRijker een goede methode is voor anderstaligen. Deze methode zou moeten voldoen aan kwaliteitseisen vanuit de literatuur en aan de eindtermen zoals die geformuleerd zijn in het Raamwerk NT2, op basis van het Europees Referentiekader dat is ontwikkeld door de Raad van Europa. Om de kwaliteit van deze methode in beeld te brengen is er een literatuur-onderzoek uitgevoerd naar grammaticaonderwijs en een vergelijkend onderzoek waarin de genoemde eindtermen naast de opdrachten uit de methode gelegd zijn. Uit het literatuuronderzoek kwam naar voren dat het didactische principe Focus on Form het meest effectief is voor grammaticaonderwijs. Dit principe wordt ook toegepast in TaalCompleet. Deze vorm van grammaticaonderwijs is zowel expliciet als impliciet toe te passen. Impliciet lijkt de beste manier, maar dit is niet bewezen. Na een analyse van werkvormen bij impliciet Focus on Form-onderwijs en werkvormen die in TaalCompleet worden gebruikt, blijkt dat deze vormen bij de spreekopdrachten sterk overeenkomen. In de andere gevallen (lees-, schrijf- en luisteropdrachten) is gekozen voor een meer expliciete vorm. Mogelijk laat de keuze voor ABCD-model van Neuner weinig ruimte over voor impliciet Focus on Form-onderwijs. In het vergelijkend onderzoek is aangetoond dat bijna alle thema’s alle eindtermen waarborgen. Er wordt alleen te weinig aandacht besteed aan de deelvaardigheid luisteren en aan meerdere subvaardigheden van het spreken. Verder komt het onderwijs in de deelvaardigheden overeen met de tips die daarvoor gegeven worden in literatuur over tweede taalonderwijs. Op basis van het voorgaande blijkt TaalCompleet een goede taalmethode te zijn voor nieuwe Nederlanders, maar zou de methode meer luisteropdrachten moeten bevatten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent445551 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleNT2-onderwijs volgens de eisen: voldoet de methode TaalCompleet aan de eisen aan een taalmethode voor anderstaligen?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNT2-onderwijs
dc.subject.keywordslesmethode
dc.subject.keywordseindtermen
dc.subject.keywordsEuropees Referentiekader
dc.subject.keywordsgrammaticaonderwijs
dc.subject.keywordsFocus on Form
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record