Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEijnatten, Joris van
dc.contributor.authorGelder, B.M. van
dc.date.accessioned2013-09-01T17:00:46Z
dc.date.available2013-09-01
dc.date.available2013-09-01T17:00:46Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14371
dc.description.abstractIn de jaren 1930 stond de jazzmuziek in Nederland nog in de kinderschoenen. Het tijdschrift 'De Jazzwereld' droeg bij aan het overdragen van de nieuwe jazzcultuur in Nederland. Jazz was onlosmakelijk verbonden aan ras, omdat het de muziek van de zwarte bevolking in Amerika was. De melodieën van zwarten werden in de westerse wereld als zeer primitief gezien en behoorden tot de laagste soort muziek die er bestond. 'De Jazzwereld' probeerde haar lezers ervan te overtuigen dat jazzmuziek juist heel mooi is. De rassenscheiding blijft in het tijdschrift echter duidelijk aanwezig. Volgens de Jazzwereld verschillen blanke en zwarte muziek wezenlijk van elkaar, omdat zwarten van nature andere muziek maken dan blanken. Dit onderzoek behandelt de waarden die aan de rassen worden gekoppeld in 'De Jazzwereld' van 1933.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1413929 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“blanken hebben nu eenmaal een gevoeliger zenuwensysteem dan negers”, De representatie van zwarten in 'De Jazzwereld'
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsJazz, De Jazzwereld, etnisch, 1933
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record