Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.
dc.contributor.advisorVolman, C.
dc.contributor.authorWiersma, M.
dc.contributor.authorMulder, I.H.M.
dc.date.accessioned2013-08-22T17:02:05Z
dc.date.available2013-08-22
dc.date.available2013-08-22T17:02:05Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14176
dc.description.abstractHet doel van deze studie is om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van rekenvaardigheid in relatie tot de zelfstandige mobiliteit en het object exploratiegedrag van jonge kinderen. Binnen dit onderzoek zijn 16 baby’s tussen de 7 en 13 maanden oud onderzocht. De zelfstandige mobiliteit van baby’s is gemeten met de categorie ‘buikligging’ op de Alberta Infants Motor Scale (AIMS). Object exploratiegedrag is vastgesteld met behulp van een multimethodische aanpak. Enerzijds is deze variabele gemeten middels een observatie tijdens een gestructureerde speltaak, anderzijds met behulp van een vragenlijst ingevuld door ouders. Tot slot is met behulp van real-time eye tracking, de gevoeligheid om hoeveelheden te onderscheiden, ook wel number sense genoemd, vastgesteld. Uit de resultaten komt naar voren dat kruipende kinderen, in vergelijking met niet kruipende kinderen, niet significant meer object exploratiegedrag laten zien op de gestructureerde speltaak. Daarentegen blijkt uit de oudervragenlijst wel een positief verband tussen kruipen en exploratie. Er is geen verschil gevonden tussen kruipende en niet kruipende kinderen op number sense en is er geen relatie gevonden tussen object exploratiegedrag en number sense. Door het grotendeels uitblijven van deze verbanden is een mediërende rol van object exploratiegedrag in deze studie uitgesloten. Aanbevelingen voor vervolgonderzoek worden in de discussie besproken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent423761 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen zelfstandige mobiliteit, object exploratiegedrag en number sense bij jonge kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsnumber sense, object exploratiegedrag, zelfstandige mobiliteit, jonge kinderen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record