dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Kroesbergen, E. | |
dc.contributor.advisor | Volman, C. | |
dc.contributor.author | Wiersma, M. | |
dc.contributor.author | Mulder, I.H.M. | |
dc.date.accessioned | 2013-08-22T17:02:05Z | |
dc.date.available | 2013-08-22 | |
dc.date.available | 2013-08-22T17:02:05Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14176 | |
dc.description.abstract | Het doel van deze studie is om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van rekenvaardigheid in relatie tot de zelfstandige mobiliteit en het object exploratiegedrag van jonge kinderen. Binnen dit onderzoek zijn 16 baby’s tussen de 7 en 13 maanden oud onderzocht. De zelfstandige mobiliteit van baby’s is gemeten met de categorie ‘buikligging’ op de Alberta Infants Motor Scale (AIMS). Object exploratiegedrag is vastgesteld met behulp van een multimethodische aanpak. Enerzijds is deze variabele gemeten middels een observatie tijdens een gestructureerde speltaak, anderzijds met behulp van een vragenlijst ingevuld door ouders. Tot slot is met behulp van real-time eye tracking, de gevoeligheid om hoeveelheden te onderscheiden, ook wel number sense genoemd, vastgesteld. Uit de resultaten komt naar voren dat kruipende kinderen, in vergelijking met niet kruipende kinderen, niet significant meer object exploratiegedrag laten zien op de gestructureerde speltaak. Daarentegen blijkt uit de oudervragenlijst wel een positief verband tussen kruipen en exploratie. Er is geen verschil gevonden tussen kruipende en niet kruipende kinderen op number sense en is er geen relatie gevonden tussen object exploratiegedrag en number sense. Door het grotendeels uitblijven van deze verbanden is een mediërende rol van object exploratiegedrag in deze studie uitgesloten. Aanbevelingen voor vervolgonderzoek worden in de discussie besproken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 423761 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De relatie tussen zelfstandige mobiliteit, object exploratiegedrag en number sense bij jonge kinderen | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | number sense, object exploratiegedrag, zelfstandige mobiliteit, jonge kinderen | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |