Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBergh, H. van den
dc.contributor.advisorRuys, E.
dc.contributor.authorBais, S.J.
dc.date.accessioned2013-08-21T17:01:35Z
dc.date.available2013-08-21
dc.date.available2013-08-21T17:01:35Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14149
dc.description.abstractOndanks alle positieve adviezen, is taalkunde geen vast onderdeel in het curriculum van het vak Nederlands in het voortgezet onderwijs. Toch is het het overwegen waard om het alsnog een vaste plaats in het onderwijs te geven. In deze scriptie worden twee onderzoeken gepresenteerd om dit standpunt te onderbouwen. Allereerst is er een onderzoek afgenomen, onder zowel docenten als leerlingen, met de vraag of het wenselijk is om taalkunde een onderdeel te laten zijn van het curriculum Nederlands in het voortgezet onderwijs. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen, dat zowel docenten als leerlingen vinden dat taalkunde een plek moet krijgen in de bovenbouw van de havo en het vwo. Vervolgens is geïnventariseerd welk materiaal er is om taalkunde in het voortgezet onderwijs te geven en dit materiaal is een analyse ondergaan. Uit deze analyse is de methode Taalkunde voor de tweede fase van het vwo het beste naar voren gekomen, maar ook het taalkun dig materiaal in de methode Nieuw Nederlands is goed te gebruiken om taalkundelessen aan te bieden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent746326 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title‘Denk aan je taal’ : Taalkunde in het voortgezet onderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstaalkunde, onderwijs
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record