Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan den Bergh, Huub
dc.contributor.authorTreurniet, M.
dc.date.accessioned2013-08-15T17:01:22Z
dc.date.available2013-08-15
dc.date.available2013-08-15T17:01:22Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/14044
dc.description.abstractUit onderzoek naar schrijfkwaliteit in het basisonderwijs is gebleken dat het schrijfonderwijs op basisscholen flink te kort schiet. Er blijkt nauwelijks vooruitgang te zijn in schrijfvaardigheid tussen kinderen uit groep zes en kinderen uit groep acht. Dit zou mogelijk kunnen komen doordat het huidige schrijfonderwijs meer gericht is op product en niet op proces. Wanneer het schrijfonderwijs zich meer zou gaan richten op proces, krijgen kinderen onder andere meer inzichten over verschillende fases van een schrijfproces. Met deze kennis kunnen ze zelf gemakkelijker een tekst schrijven en eventuele problemen binnen het schrijfproces oplossen. De wens om meer procesgericht schrijfonderwijs te geven in het basisonderwijs suggereert dat er een verband is tussen kennis over schrijven en een daadwerkelijk goede tekstkwaliteit. Om dit te onderzoeken is aan basisschoolleerlingen uit groep acht gevraagd een brief te schrijven naar een toekomstige medeleerling, waarin zij uitleggen hoe een goed cijfer voor taal te behalen valt. Deze brieven zijn beoordeeld door punten te geven voor de algemene tekstkwaliteit, en de verschillende adviezen zijn onderverdeeld in vier overkoepelende categorieën; formeel, inzet, proces en rest. Er blijkt voor twee van de vier categorieën een verband te zijn tussen het noemen van deze adviezen en de hoogte van de score op tekstkwaliteit, namelijk de categorieën formeel en proces. Dit wil dus zeggen dat er voor deze categorieën een verband is tussen kennis over schrijven en de tekstkwaliteit. Ook is er gekeken of er een verschil is in de relatie tussen kennis over schrijven en het daadwerkelijk goed kunnen schrijven tussen de jongens en meisjes in groep acht. Hieruit blijkt dat meisjes gemiddeld hoger scoren op tekstkwaliteit dan jongens. Ook hebben de meisjes meer kennis over schrijven op het gebied van proces en rest, maar er is echter geen significant verschil tussen jongens en meisjes voor de kennis over de categorieën formeel en inzet.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1084126 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOnderzoek naar de relatie tussen kennis over schrijven en tekstkwaliteit bij leerlingen uit groep acht van het basisonderwijs
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record