Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMak, W.M.
dc.contributor.authorTheeuwen, B.P.
dc.date.accessioned2013-08-13T17:01:46Z
dc.date.available2013-08-13
dc.date.available2013-08-13T17:01:46Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13996
dc.description.abstractIn de hedendaagse samenleving kan men eigenlijk niet meer functioneren als men niet kan lezen en begrijpen wat men leest. We zien in het onderwijs dat er steeds meer aandacht besteed wordt aan begrijpend lezen. De focus wordt daarbij vaker gelegd op het aanleren van het gebruik van leesstrategieën. In dit onderzoek is er gekeken naar de invloed van het bekijken van schema’s naast het lezen van een tekst op het tekstbegrip van kinderen. Daarnaast is er gekeken of het zelf maken van een schema bij een gelezen tekst een effectieve leesstrategie is. In dit onderzoek kregen 88 basisschoolleerlingen twee verschillende teksten voorgelegd. Een deel van de leerlingen kreeg uitsluitend een tekst, een deel kreeg een schema naast hun tekst en een ander deel van deze groep kreeg de instructie om zelf een schema te tekenen. Uit de verschillende tekstbegriptoetsen is gebleken dat het bestuderen van een schema naast een tekst positieve invloed kan hebben op het tekstbegrip. Dit lijkt voornamelijk afhankelijk te zijn van de complexiteit van de tekst. Hoe moeilijker de tekst, hoe beter een schema helpt bij het verhogen van het tekstbegrip. Het zelf maken van een schema bleek geen invloed te hebben op het tekstbegrip van kinderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent214519 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleSchema’s als hulp en strategie bij begrijpend lezen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record