Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOrobio de Castro, B.
dc.contributor.advisorSchrooten, I.
dc.contributor.authorVries, H.A. de
dc.date.accessioned2013-08-06T17:01:09Z
dc.date.available2013-08-06
dc.date.available2013-08-06T17:01:09Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13735
dc.description.abstractNederlands: ‘Passend Onderwijs’, ook wel inclusief onderwijs genoemd, ambieert zorgleerlingen binnen het regulier onderwijs onder te brengen om zo hun sociaal functioneren te bevorderen. Het zou onder andere de stijging van jongens met gedragsproblemen in het cluster 4 onderwijs moeten tegengaan. De gevonden effecten van inclusief onderwijs zijn echter tegenstrijdig doordat veel onderzoek geen rekening heeft gehouden met de initiële verschillen tussen de groepen zorgleerlingen: het selectie-effect. Dit onderzoek heeft longitudinaal het effect van cluster 4 onderwijs, speciaal basisonderwijs en regulier onderwijs op het sociaal functioneren bij jongens met gedragsproblemen onderzocht, rekening houdend met dit selectie-effect. Het selectie-effect is bevestigd: zorgleerlingen in het cluster 4 onderwijs hebben bij aanvang de zwaarste problematiek en zijn daarmee een aparte groep zorgleerlingen. Daarnaast ontwikkelen zorgleerlingen met een lage mate aan initieel probleemgedrag in het cluster 4 onderwijs verontrustend veel reactieve agressie wat zorgen wekt over de toelatingscriteria van het cluster 4 onderwijs. Engels: ‘Passend Onderwijs’, also known as inclusive education, is a Dutch policy in which children with special needs are placed in regular elementary schools to enhance their social functioning. This policy should limit the increase of children with behavioral problems visiting special educational settings. The current study investigates whether inclusive education does indeed have a positive effect on the social functioning of boys with behavioral problems. Methodological shortcomings of previous studies were addressed by controlling for the selection-effect, which implies that there are important differences among children with special needs that make them differentially susceptible to the effects of school settings. The selection-effect was confirmed: the problems of children in a special education setting ‘cluster 4 onderwijs’ are the most severe. Additionally, this type of special education was related to the development of reactive aggression in children who initially showed few behavioral problems. This raises concerns about the admission criteria of ‘cluster 4 onderwijs’.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent776812 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van cluster 4 onderwijs, speciaal basisonderwijs en regulier onderwijs op de ontwikkeling van het sociaal functioneren bij jongens met gedragsproblemen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNederlands: passend onderwijs, inclusief onderwijs, cluster 4 onderwijs, speciaal basisonderwijs, zorgleerlingen, gedragsproblemen, sociaal functioneren, selectie-effect, reactieve agressie English: inclusive education, cluster 4 onderwijs, Passend Onderwijs, children withspecial needs, behavioral problems, social functioning, selection-effect, reactive aggression.
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record