dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Mak, W.M. | |
dc.contributor.author | Hagenaars, L. | |
dc.date.accessioned | 2013-08-02T17:01:13Z | |
dc.date.available | 2013-08-02 | |
dc.date.available | 2013-08-02T17:01:13Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13692 | |
dc.description.abstract | Het toepassen van leesstrategieën blijkt een belangrijke methode om verbeteringen aan te brengen in het leesonderwijs. Strategieën die inspelen op voorkennis blijken effectief. Wanneer de voorkennis van een leerling wordt geactiveerd, is nieuwe informatie namelijk makkelijker op te slaan in het langetermijngeheugen. In dit onderzoek zijn daarom twee leesstrategieën onderzocht die voorkennis van de leerling activeren: het houden van een groepsdiscussie in de klas en het bekijken van de afbeeldingen die bij de leestekst horen. Er is gekeken of deze vormen van introductie effect hadden op het tekstbegrip van de leerlingen. In het onderzoek zijn geen verschillen gevonden tussen de verschillende vormen van introductie. Wel blijken de leerlingen die voorafgaand aan het lezen van de tekst de bijbehorende afbeeldingen te zien kregen, langer te doen over het maken van de leestoets. Waarschijnlijk heeft dit te maken met cognitieve overbelasting: wanneer leerlingen teveel informatie binnen krijgen, zorgt dit voor een tragere verwerking van de informatie in het geheugen van de leerling. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1006738 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Voorkennis als hulpmiddel bij het begrijpend lezen: Een onderzoek naar de effecten van groepsdiscussies en afbeeldingen op het tekstbegrip van basisschoolleerlingen | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | begrijpend lezen, leesstrategieën, voorkennis, introductie, groepsdiscussie, afbeeldingen, tekstbegrip, cognitieve overbelasting | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen | |