Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCoopmans, P.H.A.
dc.contributor.authorAndersson, A.L.A.
dc.date.accessioned2013-08-02T17:01:09Z
dc.date.available2013-08-02
dc.date.available2013-08-02T17:01:09Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13686
dc.description.abstractHet Nederlands heeft de standaardwoordvolgorde ‘subject-object-verb’ (SOV), het Deens daarentegen heeft de standaardvolgorde ‘subject-verb-object’ (SVO). De causatiefconstructie met een passief complement heeft in het Deens echter de woordvolgorde SOV, net zoals in het Nederlands. In het Engels bestaat deze constructie helemaal niet. In dit onderzoek stond de volgende vraag centraal: Waardoor laten Nederlandse leerders van het Deens zich leiden bij het beoordelen van Deense causatieven? De volgende twee hypotheses zijn hierbij opgesteld: 1. Nederlandse leerders van het Deens zullen geleid worden bij hun oordeel door onbewust een vergelijking met de structuur van het Engels te maken. 2. Nederlandse leerders van het Deens zullen onbewust geleid worden bij hun oordeel door hun kennis van de structuur van het Nederlands. De vragenlijst was een online grammaticaliteitsoordeel-taak die uit zowel causatief-constructies als uit filleritems bestond. Nederlandse leerders (N=37) van het Deens hebben deze online vragenlijst ingevuld en ter controle ook nog een aantal Denen (N=10). Analyse van de resultaten liet zien dat de Nederlandse leerders van het Deens hun oordeel noch op het Engels noch op het Nederlands baseerden. Globaal gezien beoordeelden alle participanten de zinnen als minder grammaticaal dan verwacht werd. De causatief-constructies werden dus grammaticaal gezien vrij laag beoordeeld.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent907936 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleJan laat het huis schilderen. Een onderzoek naar het oordeelsgedrag van Nederlandse leerders van het Deens bij Deense causatief-constructies.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNederlands, Deens, tweedetaalverwerving, oordeelsgedrag, causatief-constructies
dc.subject.courseuuTaalwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record