Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDijk, Anouk van
dc.contributor.advisorThomaes, Sander
dc.contributor.authorRozendal, J.R.
dc.date.accessioned2013-08-02T17:00:52Z
dc.date.available2013-08-02
dc.date.available2013-08-02T17:00:52Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13677
dc.description.abstractIn deze studie is de theorie van Dodge (2006) onderzocht, waarin hij stelt dat er een verband bestaat tussen intentiebegrip en theory of mind in de vroege kindertijd. Kinderen zonder theory of mind, zouden niet over het vermogen beschikken om positieve en negatieve intenties van anderen te kunnen onderscheiden. Bij 110 kinderen, tussen de drie en zeven jaar oud, zijn twee false belief taken en vier vignetten, waarbij de positieve en negatieve valentie van de intentie en uitkomst varieerde, afgenomen. Uit de kwantitatieve analyse is gebleken dat kinderen met theory of mind beter in staat waren om positieve en negatieve intenties te onderscheiden dan kinderen zonder theory of mind. Daarnaast is, tegen de verwachting in, gebleken dat kinderen met of zonder theory of mind, niet verschillen wanneer gekeken wordt naar hoe zij uitkomst informatie meenamen in hun interpretatie van intenties. Uit de kwalitatieve analyse is gebleken dat het aantal participanten dat uitkomst informatie gebruikt afneemt, en het aantal participanten dat intentie informatie gebruikt toeneemt, wanneer theory of mind ontwikkeld is.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent331593 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verband tussen theory of mind en intentiebegrip in de vroege kindertijd
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTheory of mind, intentiebegrip, Dodge
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record