Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoom, J.
dc.contributor.advisorBrugman, D.
dc.contributor.authorHbaba, G.
dc.date.accessioned2013-08-01T17:00:59Z
dc.date.available2013-08-01
dc.date.available2013-08-01T17:00:59Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13663
dc.description.abstractKans, onzekerheid en waarschijnlijkheid hebben een invloed op wat we doen, ervaren, denken en beslissen. Elke gebeurtenis wordt gekenmerkt door een schatting over de waarschijnlijke, mogelijke, onwaarschijnlijke of wenselijke uitkomst ervan. Dit is een microgenetisch onderzoek naar het begrip van kans en toeval bij basisschoolkinderen. Vijf weken lang hebben 77 kinderen uit groep drie, vijf en zeven één keer per week deelgenomen aan dit onderzoek. Verwacht werd dat er gedurende de vijf weken van onderzoek verbetering zal optreden in het strategiegebruik van de kinderen. Daarnaast werd verwacht dat oudere kinderen geavanceerdere strategieën gebruiken bij het oplossen van kansrekening gerelateerde taken dan jongere kinderen. De literatuur is niet eenduidig over de leeftijd waarop kinderen een volledig begrip van kans en toeval ontwikkelen en daarom zijn de kansrekening gerelateerde taken bij drie cohorten van de basisschoolkinderen afgenomen. Uit de resultaten is gebleken dat er een significante verbetering is opgetreden bij de ‘’tweekleurendraaischijf’’ tijdens de vijf weken van onderzoek. Bij de ‘’meerkleurendraaischijf’’ is er geen significante verbetering opgetreden en bij de ‘’ballenbak’’ is er alleen verbetering opgetreden bij de kinderen uit groep vijf en zeven. Ook blijkt uit de resultaten dat oudere kinderen geavanceerdere strategieën gebruiken dan jongere kinderen bij het oplossen van kansrekening gerelateerde taken. Het praktisch belang van deze studie is de bijdrage aan een discussie over de mogelijke invoering van kansrekening in het basisschoolonderwijs.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent703924 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGebruik de beste strategie en win! Verandering in strategiegebruik voor het oplossen van kansrekening gerelateerde taken bij basisschoolkinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsstrategie
dc.subject.keywordskans
dc.subject.keywordsoverlapping
dc.subject.keywordswaves
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record