Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJespersen, B.T.F.
dc.contributor.advisorBroersen, J.M.
dc.contributor.authorEggink, R.C.
dc.date.accessioned2021-09-08T18:01:49Z
dc.date.available2021-09-08T18:01:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1362
dc.description.abstractAutonome voertuigen beginnen een steeds realistischer begrip te worden. Echter, autonome voertuigen brengen nieuwe vraagstukken met zich mee. Deze scriptie richt zich op het vraagstuk: Onder welke omstandigheden is het verschil tussen causale verantwoordelijkheid en juridische aansprakelijkheid problematisch voor ongelukken met autonome voertuigen? Verschillende scenario’s van ongelukken met autonome voertuigen en scenario’s van causale verantwoordelijkheid en juridische aansprakelijkheid worden besproken en geanalyseerd. Vervolgens bespreekt deze scriptie de problemen met betrekking tot juridische aansprakelijkheid die ontstaan bij de relevante scenario’s. Denkbare oplossingen van dragers van juridische aansprakelijkheid voor de aansprakelijkheidskloof worden geanalyseerd. Tenslotte wordt besproken waarom denkbare oplossingen binnen het huidige model van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid ethisch onjuist blijken en welk vervolgonderzoek hierdoor nodig is.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent486466
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOngelukken Met Autonome Voertuigen: Wanneer het verschil tussen causale verantwoordelijkheid en juridische aansprakelijkheid problematisch blijkt
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEthiek ; Verantwoordelijkheid ; Aansprakelijkheid ; Aansprakelijkheidskloof ; AI ; Autonoom voertuig
dc.subject.courseuuArtificial Intelligence


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record