dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Jespersen, B.T.F. | |
dc.contributor.advisor | Broersen, J.M. | |
dc.contributor.author | Eggink, R.C. | |
dc.date.accessioned | 2021-09-08T18:01:49Z | |
dc.date.available | 2021-09-08T18:01:49Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1362 | |
dc.description.abstract | Autonome voertuigen beginnen een steeds realistischer begrip te worden. Echter, autonome voertuigen brengen nieuwe vraagstukken met zich mee. Deze scriptie richt zich op het vraagstuk: Onder welke omstandigheden is het verschil tussen causale verantwoordelijkheid en juridische aansprakelijkheid problematisch voor ongelukken met autonome voertuigen? Verschillende scenario’s van ongelukken met autonome voertuigen en scenario’s van causale verantwoordelijkheid en juridische aansprakelijkheid worden besproken en geanalyseerd. Vervolgens bespreekt deze scriptie de problemen met betrekking tot juridische aansprakelijkheid die ontstaan bij de relevante scenario’s. Denkbare oplossingen van dragers van juridische aansprakelijkheid voor de aansprakelijkheidskloof worden geanalyseerd. Tenslotte wordt besproken waarom denkbare oplossingen binnen het huidige model van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid ethisch onjuist blijken en welk vervolgonderzoek hierdoor nodig is. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 486466 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Ongelukken Met Autonome Voertuigen:
Wanneer het verschil tussen causale verantwoordelijkheid en juridische aansprakelijkheid problematisch blijkt | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Ethiek ; Verantwoordelijkheid ; Aansprakelijkheid ; Aansprakelijkheidskloof ; AI ; Autonoom voertuig | |
dc.subject.courseuu | Artificial Intelligence | |