Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDijk, Anouk van
dc.contributor.advisorThomaes, Sander
dc.contributor.authorGlind, M.H. van de
dc.date.accessioned2013-07-30T17:01:42Z
dc.date.available2013-07-30
dc.date.available2013-07-30T17:01:42Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13616
dc.description.abstractDodge (2006) stelt dat elk kind geboren wordt met een vijandige attributiebias en dat een gebrek aan begrip hieraan ten grondslag ligt. Huidig onderzoek heeft gekeken naar de relatie tussen intentiebegrip en vijandige attributiebias, welke beiden werden gemeten door participanten (3-7 jaar) te vragen naar hun attributie van de intenties achter het in vignetten beschreven gedrag van een kind, waarbij zowel de intentie- als uitkomstinformatie werd gemanipuleerd. Verwacht werd dat kinderen die begrijpen dat de intentie van gedrag anders kan zijn dan de uitkomst een minder sterke bias hebben dan kinderen die dit niet begrijpen. Naar voren komt dat er inderdaad een verband bestaat tussen intentiebegrip en vijandige attributiebias en dat kinderen met intentiebegrip een lagere mate van bias hebben dan kinderen zonder intentiebegrip. Verder onderzoek wordt geadviseerd om het causale verband tussen vijandige attributiebias en intentiebegrip vast te stellen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent538983 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verband tussen vijandige attributiebias en intentiebegrip: Hebben kinderen die begrijpen dat intentie en uitkomst niet hetzelfde hoeven zijn een minder sterke bias dan kinderen die dit niet begrijpen?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHostile attribution bias, intentiebegrip, sociale cognitie
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record