dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Rentrop, J.S. | |
dc.contributor.advisor | Mulder, T.H.M. | |
dc.contributor.author | Admiraal, J.C. | |
dc.contributor.author | Fleer, T. | |
dc.contributor.author | Lange, K.G.C.M. de | |
dc.contributor.author | Schothorst, C.L.J. van | |
dc.date.accessioned | 2013-07-29T17:02:29Z | |
dc.date.available | 2013-07-29 | |
dc.date.available | 2013-07-29T17:02:29Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13582 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek wordt nagegaan op welk(e) terrein(en) leerlingen problemen ondervinden na de overgang van 3 naar 4 VWO en vooral welke verbeteringen aan te geven zijn, om de overgang van onder- naar bovenbouw zo vloeiend mogelijk te maken. Ervaring en literatuur wijzen uit dat er in de bovenbouw andere vaardigheden van leerlingen worden verwacht dan in de onderbouw. Jongeren lijken echter moeilijk aan de verwachtingen te kunnen voldoen, mede vanwege de levensfase die zij in die jaren doorlopen.
Concluderend kan gesteld worden dat de overgang van klas drie naar klas vier een grote stap is. Over de uitval bestaat een diffuus beeld: sommige leraren signaleren een grotere uitval in de bovenbouw en andere juist weer niet. Ook over de competentie om zelfstandig te plannen en in het algemeen zelfstandig te werken, zijn de meningen verdeeld. Leerlingen vinden dat ze een goede planning kunnen maken, docenten echter benadrukken dat zelfstandig plannen nog niet voldoende ontwikkeld is in de vierde. Het kan zijn dat leerlingen zichzelf hierin overschatten.
Verder onderzoek zal duidelijk moeten maken of deze verdeeldheid iets te maken heeft met schoolbeleid en visie van de school. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 829547 bytes | |
dc.format.mimetype | application/msword | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Over gaan naar de bovenbouw | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | overgaan, onderbouw, bovenbouw, leerlingvaardigheden, biologie, aardrijkskunde, nederlands | |
dc.subject.courseuu | Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Biologie | |