Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHeuvel, M. van den
dc.contributor.advisorPortengen, C.
dc.contributor.authorBreda, J.J.T. van
dc.contributor.authorEijndhoven, S.L. van
dc.date.accessioned2021-09-08T18:01:39Z
dc.date.available2021-09-08T18:01:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1354
dc.description.abstractIn deze studie is cognitieve gedragstherapie (CGT) opgesplitst in twee modules, namelijk de gedragsmatige module (GA en RE) en de cognitieve module (CH en PO). Er is een moderatie-analyse uitgevoerd om te kijken of de twee typen modules een verschillend effect hebben voor jongens ten opzichte van meisjes en of het effect verschillend is voor jonge adolescenten ten opzichte van midden en oude adolescenten op de afname van verhoogde depressieve symptomen. Uit de moderatie-analyse bleek dat er geen significant effect was tussen de twee typen modules (X) en geslacht en leeftijd (M). Dit wil zeggen dat de jongens niet meer profiteren van gedragsmatige modules dan meisjes ten opzichte van de cognitieve module op de afname van verhoogde depressieve symptomen. Ook profiteren jonge adolescenten niet meer van de gedragsmatige module dan midden en oude adolescenten ten opzichte van de cognitieve module op de afname van verhoogde depressieve symptomen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent323234
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWat werkt voor wie in de preventie van depressie bij adolescenten?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCognitive Behavioural Therapy (CBT), prevention, depression, adolescence, gender, age
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record