Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKwakkelstein, M.
dc.contributor.authorHooijer, J.
dc.date.accessioned2013-07-29T17:01:42Z
dc.date.available2013-07-29
dc.date.available2013-07-29T17:01:42Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13520
dc.description.abstractCentraal in deze onderzoeksscriptie staan de twee versies van de Madonna in de grot die Leonardo da Vinci (1452-1519) gemaakt heeft. Naast het feit dat Leonardo tekende en schilderde, besteedde hij ook een groot deel van zijn leven aan het bestuderen van de mens en de natuur. Op basis van zijn bevindingen schreef Leonardo regels voor de schilderkunst op en zo is er een beeld ontstaan van Leonardo’s theoretische denkbeelden over wat goede schilderkunst zou moeten zijn. Ten tijde van de eerste versie van de Madonna in de grot (1483-1486, Louvre, Parijs) had Leonardo nog geen aantekeningen opgeschreven, maar ten tijde van de tweede versie (1491-1499 / 1506-1508, National Gallery, Londen), wel. Het onderzoek richt zich op de vraag of de verschillen tussen de twee schilderijen te maken hebben met een vergrootte ervaring van Leonardo, dankzij zijn wetenschappelijk onderzoek en zijn ideeën over de schilderkunst die hij in die tussentijd ontwikkelde.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3321117 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLeonardo da Vinci en de twee versies van de Madonna in de grot Over de spanning tussen theorie en praktijk
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLeonardo
dc.subject.keywordsMadonna in de grot
dc.subject.keywordsvergelijking
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record