Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSloeserwij, I.
dc.contributor.authorEvertzen, B.L.
dc.contributor.authorLeest, L. van de
dc.date.accessioned2021-09-08T18:01:35Z
dc.date.available2021-09-08T18:01:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1341
dc.description.abstractInleiding. Het doel van de huidige studie is het analyseren van het verband tussen de sociaaleconomische status van het gezin (SES) en de receptieve woordenschat van een- en meertalige kinderen in Nederland. Daarnaast zal het effect van de moderator meertaligheid op dit verband worden onderzocht wegens een toename van het aantal meertalige kinderen in Nederland (Centraal Bureau voor de Statistiek, 2020). Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat de receptieve woordenschat een belangrijke voorwaarde is voor de academische ontwikkeling van een kind. Echter blijkt meertaligheid de academische ontwikkeling te belemmeren door een kleinere receptieve woordenschat. Bovendien kan de SES van het gezin volgens verscheidene studies de receptieve woordenschat beïnvloeden. Opvallend is dat de bestaande studies meerdere variabelen naast de SES meenamen in het model. De huidige studie richt zich enkel op het verband tussen de SES en de receptieve woordenschat bij een- en meertalige kinderen in Nederland om de academische ontwikkeling preventief te bekrachtigen. Methoden. De huidige studie is gebaseerd op het vierde meetmoment van het DASH-project (Scheele et al., 2010). Dit betrof kinderen (n = 134) uit Nederlandse, Berbers-Nederlandse en Turks-Nederlandse gezinnen die in Nederland wonen met een gemiddelde leeftijd van 71 maanden oud (SD = 1.94). Hierin is een onderscheid gemaakt tussen eentalige kinderen (n = 53) en meertalige kinderen (n = 81). Resultaten en conclusie. De resultaten laten zien dat zowel een- als meertalige kinderen met een hoge SES significant hoger scoorden op de receptieve woordenschat. Wat opvalt aan de moderatieanalyse is dat meertaligheid geen significant effect blijkt te hebben op het verband tussen de SES en de receptieve woordenschat. Vervolgonderzoek kan zich richten op de variabelen die het verband mogelijk hebben beïnvloed en de een- en meertalige kinderen vergelijken om verschillen binnen de groep te analyseren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent291344
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Verband Tussen de Sociaaleconomische Status en de Receptieve Woordenschat bij Kinderen van Gemiddeld 71 Maanden Oud en de Moderator Meertaligheid
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociaaleconomische status; Receptieve woordenschat; Eentaligheid; Meertaligheid; Nederland
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record