Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDe Mulder, H.N.M.
dc.contributor.advisorStruiksma, M.E.
dc.contributor.authorVerschoor, L.M.
dc.date.accessioned2013-07-25T17:01:50Z
dc.date.available2013-07-25
dc.date.available2013-07-25T17:01:50Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13414
dc.description.abstractUit verschillende Emotional Stroop taken is gebleken dat emotioneel geladen stimuli onze aandacht meer trekken dan neutrale stimuli. Mensen zijn doorgaans langzamer in het benoemen van de kleur van negatieve emotionele woorden dan van neutrale woorden. Het Emotional Stroop Effect wordt verklaard door het verschil in verwerking van woorden. De verwerking van negatieve emotionele woorden eist meer aandacht op dan de verwerking van neutrale woorden, waardoor de proefpersoon minder aandacht over heeft voor het benoemen van de kleur. In dit onderzoek zijn de emotioneel geladen woorden in zinscontext aangeboden. De stimuli bestaan uit beledigingen, complimenten en neutrale woorden (CBN). Daarnaast is de aanspreekvorm gemanipuleerd. De naam van de proefpersoon en een controlenaam van evenveel letters werden aan de zinnen toegevoegd. De proefpersoon kreeg haar naam dus in de eerste en derde persoon te zien. Op een monitor werden woord voor woord zinnen getoond. Hierbij werd het laatste woord, een belediging, compliment of neutraal woord, in een kleur aangeboden. Op het toetsenbord was een kleurcodering aangegeven. De proefpersoon moest door een druk op een van de toetsen de juiste kleur aangeven. De afhankelijke variabelen die werden gemeten zijn reactietijd en het aantal goede antwoorden. Er hebben 31 proefpersonen deelgenomen aan het onderzoek. De proefpersonen hebben vooraf een vragenlijst over hun emotionele gesteldheid ingevuld. Deze vragenlijst bestaat uit 27 positieve en negatieve emoties. De proefpersoon gaf op een schaal van 1-7 aan in hoeverre zij zich identificeerde met de emotie. Hierbij staat 1 voor helemaal niet van toepassing en 7 heel erg van toepassing. Op deze manier wilden de onderzoekers kijken of de emotionele gesteldheid effect heeft op het Emotional Stroop Effect. Uit de resultaten blijkt dat er een hoofdeffect van woordsoort is. Dit wordt echter niet geïnterpreteerd vanwege een driewegsinteractie. Er is een driewegsinteractie gevonden tussen aanspreekvorm, woordsoort en de mate van negativiteit. Woordsoort speelt voor laag negatieve mensen wel een rol wanneer de woorden in de derde persoon worden aangeboden maar niet in de eerste persoon. Daarbij is de reactietijd voor complimenten het kortst. Voor hoog negatieve mensen zien we een omgekeerd effect. Woordsoort speelt voor hoog negatieve mensen wel een rol wanneer de woorden in eerste persoon worden aangeboden maar niet in de derde persoon. Ook hier is de reactietijd voor complimenten het kortst. Een mogelijke verklaring voor het gevonden effect op aanspreekvorm is de aanname dat positieve mensen zelfkritiek beter verwerken dan negatieve mensen. De reden dat de reactietijd voor complimenten het kortst is, is deels te verklaren vanuit de emotionele congruentietheorie (Richards, French, Johnson e.a., 1992). In de discussie worden deze verklaringen uitgewerkt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1089246 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEmotional Stroop Effect in zinnen. En het effect van de emotionele gesteldheid op het Emotional Stroop Effect.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEmotional
dc.subject.keywordsStroop
dc.subject.keywordsEffect
dc.subject.keywordsMood
dc.subject.keywordsAffect
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record