Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVasic, N.
dc.contributor.authorPater, K.J.
dc.contributor.authorBroer, J.M.
dc.date.accessioned2021-09-08T18:01:35Z
dc.date.available2021-09-08T18:01:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1338
dc.description.abstractAchtergrond: Er bestaat een tweedeling binnen de wetenschap, tussen de nativisten en constructivisten, over de (on)afhankelijkheid van taal en cognitie. Onderzoek toont aan dat executieve functies (EFs) positief samenhangen met de ontwikkeling van taalvaardigheid, maar beide zijn overkoepelende termen waar verschillende deelvaardigheden onder vallen, zoals cognitieve flexibiliteit (CF) en inflectionele morfologische flexibiliteit (IMF). Doel: Achterhalen of CF een significante voorspeller is voor IMF. Onderzoeken of andere variabelen (leeftijd, sekse, IQ) IMF beter voorspellen dan CF. Moderatie van variabelen (leeftijd, sekse, IQ) op de relatie tussen CF en IMF in kaart brengen. Methode: Aan dit onderzoek hebben N = 117 eentalige Nederlandse kinderen tussen de vijf en zeven jaar (60-95 maanden) deelgenomen. Deze kinderen waren niet gediagnosticeerd met een taal-, spraak-, leer-, sociaal-emotionele- of gedragsstoornis. Na uitsluiten van enkele participanten bestond de groep uit N = 103 participanten, waarvan n = 54 jongens en n = 49 meisjes. De testbatterij van het huidige onderzoek bestaat uit de Taaltoets Alle Kinderen, een verkorte Wechsler Nonverbal test, de WUK-taak en een tekentest. Resultaten: Er is geen significante samenhang gevonden tussen CF en IMF. Daarnaast was leeftijd de grootste significante voorspeller van IMF. Allerlaatst was er geen significante moderatie van leeftijd, sekse of IQ op de relatie tussen CF en IMF. Conclusie: Er is geen relatie gevonden tussen CF en IMF. Echter is het, in verband met de beperkingen van het huidige onderzoek en de lopende discussie over de (on)afhankelijkheid van taal en cognitie, van belang om meer onderzoek te doen naar deze samenhang.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent276742
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleCognitieve Flexibiliteit en inflectionele morfologische flexibiliteit
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscognitieve flexibiliteit; inflectionele morfologische flexibiliteit; executieve functies, taalontwikkeling; over-regularisatie; nativisme; constructivisme
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record