Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMak, Dr. W.M.
dc.contributor.authorSchoonus, D.F.M.
dc.date.accessioned2013-07-23T17:01:15Z
dc.date.available2013-07-23
dc.date.available2013-07-23T17:01:15Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13304
dc.description.abstractVolgens meerdere theorieën zouden afbeeldingen bij teksten een positief effect hebben op tekstbegrip. Afbeeldingen spelen daarom een grote rol in onderwijsteksten, waarbij kennis moet worden overgedragen. De afbeeldingen worden veelvuldig in schoolboeken aangeboden aan de lezer, maar wat zou het effect zijn van afbeeldingen bij educatieve teksten indien ze niet worden aangeboden, maar door de lezer zelf gemaakt dienen te worden? Welke afbeeldingsstrategie leidt het meest tot een beter begrip en een betere reproductie van de tekst? Het doel van het onderzoek was het verkrijgen van inzicht in het effect van afbeeldingsstrategieën bij leerlingen op de basisschool, om uiteindelijk de leerprestaties van deze groep te kunnen verbeteren. Leerlingen lazen twee verschillende teksten en maakten een tekening of een alternatieve opdracht bij de teksten. Vervolgens dienden zij begrips- en reproductievragen te beantwoorden. Ten slotte werden nog enkele waarderingsvragen gesteld om er achter te komen hoe de leerlingen de tekst en de tekenopdracht hadden ervaren. Uit het onderzoek blijkt dat er, ondanks de verwachtingen die zijn gebaseerd op eerder onderzoek, geen verschil bestaat op de begrips- en reproductiescores wanneer er wel of geen afbeeldingen, aangeboden of gemaakt door de lezer, worden gebruikt bij een tekst. Wel is gebleken dat de leerlingen die het proces duidelijk hadden weergegeven in de tekening hoger scoorden op tekstbegrip dan de leerlingen die het proces niet duidelijk hadden weergegeven. Hieruit kan worden opgemaakt dat het maken van een tekening eerder een maat is om te meten of de leerlingen de tekst goed hebben begrepen dan dat het een hulpmiddel is om de leerlingen de tekst goed te laten begrijpen. Het maken van tekeningen zou ingezet kunnen worden als een manier om te toetsen of de tekst goed is begrepen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2098546 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBegrijpend lezen van procesbeschrijvende onderwijsteksten met afbeeldingen. Een onderzoek naar de effecten van afbeeldingsstrategieën op tekstbegrip en tekstreproductie in het basisonderwijs
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAfbeeldingsstrategieën
dc.subject.keywordsprocesbeschrijvende onderwijsteksten
dc.subject.keywordsbegrijpend lezen
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record