Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHafner, M.
dc.contributor.advisorBos, K. van den
dc.contributor.authorVolmer, C.B.M.
dc.date.accessioned2013-07-16T17:00:33Z
dc.date.available2013-07-16
dc.date.available2013-07-16T17:00:33Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13258
dc.description.abstractIn dit onderzoek is onderzocht of sekseverschillen in online koopgedrag bij Futurumshop verklaard konden worden door sekseverschillen in online koopintentie en intentie-voorspellende factoren: attitude en risicoperceptie ten opzichte van online winkelen. Hierbij is ervan uitgegaan dat attitude en risicoperceptie voorspellend zijn voor online koopintentie en dat de attitude ten opzichte van online winkelen beïnvloed wordt door een hedonische of utilitaire winkelmotivatie. Het doel van dit onderzoek was het onderzoeken of en waardoor er sprake is van sekseverschillen in online koopintentie, daarom zijn ook sekseverschillen getoetst. Dit eerste vragenlijstonderzoek is uitgevoerd onder 309 deelnemers waarvan 242 mannen en 67 vrouwen. De attitude ten opzichte van online winkelen bleek mediator tussen risicoperceptie en online koopintentie, er bleek geen invloed van winkelmotivatie en sekseverschillen werden niet aangetoond. Hierop volgend is een quasi-experiment uitgevoerd waarna dezelfde vragenlijst is afgenomen bij 122 deelnemers. Dit experiment toetste of de risicoperceptie en attitude ten opzichte van online winkelen en de online koopintentie verbeterd konden worden door het saillant maken van veiligheid en/of de aanwezigheid van damesproducten in een webshop. Uit de resultaten bleek geen invloed op de gemeten attitude, risicoperceptie of koopintentie. Wel bleek uit de verkoopresultaten een effect voor het saillant maken van veiligheid.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2788650 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDE INVLOED VAN VROUWELIJKHEID EN VEILIGHEID OP ONLINE CONSUMENTENGEDRAG Wat is de invloed van sekse, winkelmotivatie, risicoperceptie en attitude ten opzichte van online winkelen op online koopintentie?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTRA
dc.subject.keywordse-commerce
dc.subject.keywordsonline consumentengedrag
dc.subject.keywordsintentie
dc.subject.keywordsattitude
dc.subject.keywordsrisicoperceptie
dc.subject.keywordshedonische winkelmotivatie
dc.subject.keywordsutilitaire winkelmotivatie
dc.subject.courseuuSociale psychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record