Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBos, K. van den
dc.contributor.advisorStrick, M.
dc.contributor.authorBal, L.
dc.date.accessioned2013-07-10T17:00:58Z
dc.date.available2013-07-10
dc.date.available2013-07-10T17:00:58Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13239
dc.description.abstractSIRE zet zich belangeloos en onafhankelijke van de overheid in om een meer betrokken samenleving te creëren. Op de multimediale campagnes van SIRE komt geregeld kritiek. Vanuit sociaalpsychologisch oogpunt zijn er twee belangrijke kritiekpunten te onderscheiden. Ten eerste wordt gesteld dat het onwenselijke gedrag dat getoond wordt in de SIRE-spot ‘Handen af van onze hulpverleners’ leidt tot imitatie en zodoende tot meer onwenselijk gedrag. In het huidige onderzoek is in twee studies aangetoond dat de SIRE-spot niet leidt tot meer onwenselijk gedrag en wel zorgt voor meer bewustwording over geweld tegen hulpverleners. Theoretisch was imitatie van het agressieve gedrag in de SIRE-spot niet te verwachten. Tevens is hier geen empirische ondersteuning voor gevonden in het huidige onderzoek. Ten tweede wordt gesteld dat enkele SIRE-spots leiden tot meer geremdheid, en zodoende tot minder prosociaal gedrag. In het huidige onderzoek wordt bij vrouwen gevonden dat zij meer geremd worden na het zien van SIRE-spots.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1031338 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHanden af van onze SIRE-campagnes: Kritiek uit de media op SIRE-campagnes over imitatie en geremdheid weerlegd
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSIRE-campagnes
dc.subject.keywordssociale beïnvloeding
dc.subject.keywordskritiek
dc.subject.keywordsbewustwording
dc.subject.keywordsimitatie
dc.subject.keywordsgeremdheid
dc.subject.courseuuSociale psychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record