Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKoole, Tom
dc.contributor.authorBeunis, M.E.
dc.date.accessioned2013-07-09T17:00:53Z
dc.date.available2013-07-09
dc.date.available2013-07-09T17:00:53Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13220
dc.description.abstractDeze scriptie beschrijft hoe gespreksdeelnemers met behulp van een collaborative completion laten zien hoe zij elkaar begrijpen. Het onderzoek gaat in op een inhoudelijke en affectieve collaborative completion. De onderzoeksvraag is: ‘wat doen gespreksdeelnemers extra door iets als een collaborative completion te doen en niet als een respons?’. Uit de analyse blijkt het volgende: (1) een hoorder vult een uiting inhoudelijk aan met een inhoudelijke collaborative completion en hiermee demonstreert hij dat hij een spreker heeft begrepen. (2) Een hoorder geeft een oordeel of evaluatie bij een affectieve collaborative completion en laat zo zien dat hij het met een spreker eens is. Door een collaborative completion te produceren, claimt een hoorder dat hij de voorgaande beurtopbouweenheden van de spreker heeft begrepen. Hij geeft hier tevens bewijs voor door een poging te doen om de beurt af te maken. Een hoorder toont hiermee dus aan dat hij een spreker dusdanig heeft begrepen, dat hij zelfs kan voorspellen hoe de beurt zal eindigen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent912388 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBegrijpen doen. Een kwalitatief onderzoek naar collaborative completions
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscollaborative completion, inhoudelijke collaborative completion, affectieve collaborative completion, respons
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record