Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBergh, H. van der
dc.contributor.authorVoesenek, Y.
dc.date.accessioned2013-06-20T17:00:55Z
dc.date.available2013-06-20
dc.date.available2013-06-20T17:00:55Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13096
dc.description.abstractHet onderstaande onderzoek richt zich op de kwaliteit en de ontwikkeling van schrijfvaardigheid bij leerlingen in het basisonderwijs en meer specifiek op de situatie in groep 6. Vanwege kritische rapporten van de onderwijsinspectie in verleden jaren is er een noodzaak voor een nadere blik op de huidige onderwijsmethode met betrekking tot schrijfvaardigheid. Deze methode bestaat uit een procesgerichte aanpak; leerlingen leren met name over het proces van schrijven, waar het vroeger het eindproduct was dat telde. Dit onderzoek richt zich op de koppeling tussen kennis over kenmerken binnen een tekst en het kunnen schrijven van een goede tekst. Verwacht wordt dat leerlingen die veel weten over wat er in een goede tekst moet staan ook een goede tekst kunnen produceren. Dit blijkt ook het geval. In een onderzoek onder 71 groep 6-leerlingen is gebleken dat er een aantoonbare relatie is tussen het benoemen van proceskenmerken en de tekstkwaliteit. Ook zorgt het noemen van formele- en proceskenmerken ervoor dat de kwaliteit van de geproduceerde tekst vooruitgaat. Dit is bij het noemen van proceskenmerken sterker dan bij het noemen van formele kenmerken. Daarnaast is in dit onderzoek ook gekeken naar de ontwikkeling van leerlingen gedurende het leertraject in de bovenbouw van de basisschool en de effectiviteit van de procesgerichte onderwijsmethode. Hieruit blijkt dat leerlingen uit groep 7 en 8 significant betere teksten produceren dan leerlingen uit groep 6, maar dat deze ontwikkeling daarna stokt. Leerlingen uit groep 8 schrijven geen betere teksten dan leerlingen uit groep 7. Hiermee nodigt dit onderzoek uit tot vervolgonderzoek met betrekking tot de effectiviteit van de huidige aanpak van schrijfvaardigheid in de basisschoolgroepen 7 en 8.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent115703 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleHoe Schrijf Ik?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsschrijfvaardigheid
dc.subject.keywordsbasisschoolleerlingen
dc.subject.keywordstekstkenmerken
dc.subject.keywordstekstkwaliteit
dc.subject.keywordsprocesgerichte onderwijsmethode
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record