Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan den Berg, H. prof dr
dc.contributor.authorWeidenthaler, E.B.
dc.date.accessioned2013-05-27T17:00:54Z
dc.date.available2013-05-27
dc.date.available2013-05-27T17:00:54Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13027
dc.description.abstractSchrijfvaardigheid is een heel divers begrip, een eenduidige definitie van het begrip bestaat helaas niet. Een manier om beter te begrijpen wat schrijfvaardigheid behelst is om het in vijf hoofdcategorieën in te delen: spelling, grammatica, taalgebruik, structuur en inhoud (Fukkink, 1992). De beoordeling van schrijfvaardig is nog lastiger dan het geven van een definitie. De problemen bij het meten van schrijfvaardigheid worden veroorzaakt door de hoeveelheid foutenvariatie, deze is bij schrijfvaardigheidmetingen vaak erg groot.(Van Schooten, 1988). Niet alleen krijgt men met verschillende genres te maken, wat betekend dat er per genre op verschillende teksteisen gelet moeten worden. Ook de beoordelaar en de manier van meten leveren verschillende beoordelingen op. Al jaren proberen onderzoekers middelen te bedenken om de beoordeling van schrijfproducten betrouwbaarder en daarmee meer valide te maken (Van Den Bergh & Meuffels, 2000). De in de inleiding genoemde structuurpunten voor een tekst en de punten die van belang zijn bij de inleiding van een betoog, zullen getoetst worden, doordat de lezer zelf de alineagrenzen in een tekst mag aangeven. Hierbij toont hij inzicht en gevoel voor alinealengte, wat er in en bij een alinea hoort. Hierbij moet hij letten op de argumentatie, zinsverloop, doel van de alinea en het overzicht ( Meuffels 82). Opvallend was dat de correlatie tussen de structuurtoets en essaycijfers van de cursus hoger lag dan de correlatie tussen de beoordelaars en de structuurtoets. De correlatie tussen de onderdelen en de docent van de cursus waren redelijk positief. Echter de correlatie tussen de beoordelaars en de toetsonderdelen was laag. Onderdeel één, het leggen van alineagrenzen, en onderdeel drie, het meten van alineavolgorde, en alineakoppelingen kunnen voor vervolgonderzoek gebruikt worden. Maar de studenten scoorden ook op deze onderdelen van de structuurtoets erg laag. Door de relatief lage positieve correlaties tussen de onderdelen, is deze toets niet geheel geschikt om tekststructuur te meten. (oppassen dat je niet te veel opsomming maakt) Tekststructuur is een belangrijk onderdeel van schrijfvaardigheid. Het is zeker strevenwaardig om hiervoor een betrouwbare en valide toets te kunnen ontwikkelen. Dat gaat met dit instrument echter niet geheel lukken. Met dit instrumtatie-onderzoek werd hier een poging toe gedaan , maar dit is helaas niet gelukt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent87458 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleHet skelet van een tekst: Het meten van tekststructuur als onderdeel van schrijfvaardigheid door middel van een gesloten toets
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstekststructuur, schrijfvaardigheid, grammatica, meerkeuzetest, instrumentatietest
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record