Afbeeldingen in teksten
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Evers-Vermeul, J. | |
dc.contributor.author | Thielen, L. | |
dc.date.accessioned | 2013-05-22T17:00:56Z | |
dc.date.available | 2013-05-22 | |
dc.date.available | 2013-05-22T17:00:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13009 | |
dc.description.abstract | Door voorgaande onderzoeken lijkt het erop dat studenten anders omgaan met afbeeldingen en advance organizers dan basisschoolleerlingen. In dit onderzoek is nagegaan in hoeverre het toevoegen van afbeeldingen of advance organizers aan informatieve teksten een effect heeft op het tekstbegrip van middelbare scholieren. Er is gekozen voor middelbare scholieren omdat zij zich tussen basisschoolleerlingen en studenten bevinden en daardoor een interessante doelgroep zijn. 60 middelbare scholieren uit klas 4 havo, 4 vwo en 5 havo kregen twee verschillende teksten te lezen. Aan deze teksten werd een afbeelding, advance organizer of helemaal niets toegevoegd. Na het lezen van de teksten werd tekstbegrip gemeten aan de hand van retention-vragen. Bij een tekst werd een significant verschil gevonden tussen de condities. De tekstbegripvragen werden bij deze tekst beter gemaakt wanneer afbeeldingen of advance organizers waren toegevoegd. Bij de andere tekst werd geen significant verschil gevonden tussen de condities. Wanneer de teksten werden samengevoegd werd een hoofdeffect gevonden voor conditie. De teksten met afbeeldingen of advance organizers scoorden hoger op de tekstbegripvragen dan de teksten zonder visuele toevoeging. Er kan geconcludeerd worden dat het toevoegen van afbeeldingen of advance organizers een positief effect kan hebben op tekstbegrip. Het effect is echter wel afhankelijk van het tekstonderwerp. Het toevoegen van afbeeldingen of advance organizers zal hetzelfde positieve effect teweeg brengen op tekstbegrip. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 925862 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Afbeeldingen in teksten | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen |