Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJanssen, D.M.L.
dc.contributor.advisorOuden, H. den
dc.contributor.authorVerstegen, S.M.P.
dc.date.accessioned2013-05-07T17:01:01Z
dc.date.available2013-05-07
dc.date.available2013-05-07T17:01:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12972
dc.description.abstractEen product recall is een tekstbericht van een organisatie/producent dat een product terugroept uit de markt, omdat er fouten met het product zijn geconstateerd. Enerzijds heeft een product recall tot doel het imago van de producent te beschermen, anderzijds om de consumenten te waarschuwen voor de fouten met het product. Het verenigen van deze doelstellingen maakt een product recall een interessant tekstgenre. Dit onderzoek had tot doel meer duidelijk te verkrijgen over de werking van een product recall, in dit geval specifiek over de toepassing van attribuutframing en de al dan niet aanwezigheid van crisisgeschiedenis. Hierbij werd de vraag gesteld wat het effect was van crisisgeschiedenis en attribuutframing in een product recall, op het imago van de zender, het imago van het product en gedragsintenties ten aanzien van merk en product. De verwachting was dat de aanwezigheid van crisisgeschiedenis zou leiden tot negatieve effecten en dat de toepassing van een positief frame zou leiden tot positieve effecten. Daarnaast werd ook verwacht dat de aanwezigheid van crisisgeschiedenis de effecten van framing mogelijk zou overschaduwen. Het onderzoek betrof een experiment waarbij acht versies van een product recall zijn ontstaan door de variabelen crisisgeschiedenis (aanwezig/afwezig) en framing (positief frame/negatief frame) systematisch te manipuleren, met een replicatie van een ander product. Iedere respondent kreeg slechts één tekstversie te lezen. Uit de resultaten van dit onderzoek bleek dat de aanwezigheid van crisisgeschiedenis inderdaad tot een negatief effect op het imago van de zender leidde. Het imago van de zender werd minder goed beoordeeld na het lezen van een tekstversie mét crisisgeschiedenis, dan na het lezen van een tekstversie zonder crisisgeschiedenis. De effecten van crisisgeschiedenis op het imago van het product en gedragsintenties bleven uit. Het verwachte positieve effect van een positief frame op het imago van de zender, het imago van het product en gedragsintenties zijn in dit onderzoek niet bevestigd. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn de operationalisatie van het frame, de beperkte plek die een geframede zin in een recall inneemt of de toepassing van een andere strategie in de recall. Vervolgonderzoek zou hierover wellicht meer duidelijkheid over kunnen scheppen. De variabelen crisisgeschiedenis en framing hebben gecombineerd ook geen effecten aan het licht gebracht. Ook niet wanneer de data werd gesplitst op lezers zonder crisisgeschiedenis.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.title2% wel of 98% niet - Een experimenteel onderzoek naar de effecten van framing en crisisgeschiedenis in een product recall
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscrisiscommunicatie, product recall, framing, crisisgeschiedenis
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record