Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Gorp, Bouke
dc.contributor.authorKuiper, T.P.
dc.date.accessioned2013-04-04T17:01:03Z
dc.date.available2013-04-04
dc.date.available2013-04-04T17:01:03Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12904
dc.description.abstractHet Chinees toerisme is wereldwijd sterk in opkomst, in 2020 worden honderd miljoen grensoverschrijdende Chinese toeristen verwacht. Nederland verwacht daar 400.000 van te mogen ontvangen, tegenover 126.000 in 2010. Over het algemeen voldoet de Chinese toerist in Nederland aan het volgende profiel: - Normaal tot hoog inkomen en hoog opgeleid - 68% vrijetijdstoerisme, 28% zakelijke aangelegenheden, 5% familiebezoek - 61% vrouw, 39% man - Vrij jong, 60% is 15-34 jaar oud - Prijsbewust De gemiddelde Chinese toerist besteedt ongeveer dertig procent van zijn budget aan winkelen: vooral merkproducten, diamanten en streekproducten zijn populair. De meest bezochte bestemmingen in Nederland zijn Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, waarbij het totale verblijf gemiddeld 1,7 nachten bedraagt. In deze Masterthesis worden de volgende hoofd- en deelvragen beantwoord: “Wat voor soort beeldvorming wordt gebruikt in de promotie van toerisme in Nederland onder Chinese bezoekers en welke beelden komen hierin terug?” 1) Op welke manieren wordt Nederland in China gepromoot? 2) In hoeverre wordt Nederland als één product neergezet? 3) Welke beelden overheersen hierin? Hierover kan het volgende gezegd worden: ● Nederland wordt in China op twee verschillende manieren gepromoot. De eerste is direct via Chinese reisorganisaties (China kent geen eigen verkeersbureau) en deze vorm richt zich vooral op de grootstedelijke regio’s in het oosten. De tweede vorm is via social media zoals Weibo (een kruising van Facebook en Twitter) en is landelijk georiënteerd. ● Nederland wordt gepromoot als Holland. Deze naam is beter bekend in China en wordt geassocieerd met positieve aspecten zoals kunst, bloemen en economische welvaart. Hierbij gaat het om Noord- en Zuid-Holland, waarbij Amsterdam de meeste aandacht krijgt. “Uithoeken” zoals Groningen en Maastricht krijgen nauwelijks tot geen aandacht. ● De beelden die hierin terugkomen zijn met name gericht op kunst, architectuur en Hollandse iconen. Onderwerpen zoals natuur en eten en drinken komen veel minder aan bod. Bij de Hollandse iconen zijn de traditionele tulpen, klompen en molens nog steeds favoriet. Als laatste moet gezegd worden dat er een omslag begint te komen in de aard en richting van het Chinees toerisme in Nederland. Het merendeel van de Chinezen komt nog steeds in grote groepen en reist per touringcar Europa door, maar er is een groeiende groep toeristen welke meer zelfstandigheid zoekt en individueel reizen prettiger vindt. Dit zijn vaak herhaalbezoekers en zij zoeken dan ook buiten de gebaande paden van Nederlands grootste toeristische trekpleisters.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1181609 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleChinese toeristen in Nederland: op zoek naar bevestiging of vernieuwing?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsChinese toeristen, Chinees toerisme, beeldvorming, reisgidsen, Nederland
dc.subject.courseuuGeo-communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record