dc.description.abstract | In dit explorerende onderzoek wordt het schoolkeuzeproces van leerlingen en ouders blootgelegd. Hierin komen hun persoonlijke voorkeuren bij de schoolkeuze en de sociale druk die zij mogelijk ervaren bij deze keuze, aan bod. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de schoolkeuzestrategieën die leerlingen en ouders volgen bij hun keuze.
Schoolkeuzes in Hellevoetsluis
Het Penta College CSG Jacob van Liesveldt is een middelbare school in Hellevoetsluis waarvan het bestuur behoefte heeft aan inzicht in het schoolkeuzegedrag van potentiële leerlingen en hun ouders. De oorzaak van deze behoefte kan worden gevonden in het karakter van hedendaagse keuzes, omdat deze keuzes steeds ingewikkelder lijken te worden (Schwartz, 2004). Ook de toegenomen marktwerking in het onderwijs zorgt er daarnaast voor dat de wens van leerlingen en ouders centraler is komen te staan (Foskett & Hemsley-Brown, 2001, p. ). Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het voor scholen interessant is om meer inzicht in het schoolkeuzegedrag van hun doelgroepen te krijgen.
Omdat schoolkeuze in dit onderzoek wordt benaderd als een contextafhankelijke gedraging (Foskett & Hemsley-Brown, 2001), is gekozen om dit inzicht middels een casestudy te bewerkstelligen. In deze casestudy staat de middelbare schoolkeuze van leerlingen uit groep acht en hun ouders in Hellevoetsluis centraal. Om dit schoolkeuzegedrag te kunnen onderzoeken is eerst een literatuurstudie naar (school)keuzegedrag uitgevoerd. De literatuur uit deze studie vormde de richtlijn bij het verzamelen van gegevens van de doelgroepen in Hellevoetsluis. Door middel van enquêtes zijn uiteindelijk van 106 leerlingen en van 52 ouders, bruikbare gegevens over de middelbare schoolkeuze verzameld.
Onderzoeksresultaten
De resultaten van dit onderzoek komen voort uit een statistische analyse waarin onderscheid is gemaakt tussen de onderzoeksgroepen leerlingen, ouders, satisficers en maximizers. Het onderscheid tussen satisficers en maximizers gaat hierbij in op de schoolkeuzestrategieën van de schoolkiezers in Hellevoetsluis. Uit een vergelijking van de gegevens van deze groepen blijkt onder andere dat ouders in Hellevoetsluis voornamelijk satisfice-schoolkeuzes maken. Dit betekent dat zij uit een relatief klein aantal scholen, kiezen voor een school die zij ‘goed genoeg’ vinden.
Na de vaststelling van het onderscheid tussen de onderzoeksgroepen uit dit onderzoek, zijn de gegevens van deze groepen met tien hypotheses getoetst. Uit de toetsing van een aantal van deze hypotheses kwamen opvallende resultaten. Zo blijkt uit de toetsing van hypothese 1: ‘Leerlingen en ouders vinden andere schoolkeuzemotieven belangrijk’, dat de schoolkeuzemotieven van leerlingen en ouders inderdaad verschillend zijn. Leerlingen vinden de grootte van de school, de aansluiting van de school bij het geloof en de aanwezigheid van vrienden en / of kinderen met dezelfde achtergrond op school, minder belangrijk dan ouders. Het enige motief dat leerlingen belangrijker vinden dan ouders is de aandacht op school voor leer- en gedragsproblemen.
In de statistische analyse werd ook meer duidelijk over de sociale druk die leerlingen en ouders ervaren bij hun schoolkeuze. Bij het toetsen van hypothese 7: ‘Leerlingen en ouders ervaren een andere sociale druk bij schoolkeuze’, werd bijvoorbeeld duidelijk dat zowel leerlingen als ouders een negatieve druk ervaren van vrienden bij de schoolkeuze. Dit betekent dat zij vaak verwachten dat vrienden het niet eens zijn met hun schoolkeuze en dat ze geen motivatie hebben om te voldoen aan de wensen van hun vrienden.
Met hypothese 6: ‘Er is een verband tussen de schoolkeuzemotieven van schoolkiezers en de schoolkeuze die zij maken’, werd vervolgens voor het eerst een verband getoetst tussen de kenmerken van het schoolkeuzeproces van de onderzoeksgroepen en de keuze voor één van de twee middelbare scholen in Hellevoetsluis. Hieruit blijkt dat de kans van de keuze voor het Penta College CSG Jacob van Liesveldt toeneemt, als een schoolkiezer de aansluiting van de school bij het geloof belangrijk vindt. De kans van de keuze voor de andere middelbare school in Hellevoetsluis blijkt daarentegen groter, indien de aanwezigheid van vrienden en vriendinnen op school belangrijk is voor een schoolkiezer.
Op basis van de onderzoeksresultaten zijn ter afsluiting van dit onderzoek een aantal aanbevelingen voor het Penta College CSG Jacob van Liesveldt opgesteld. Deze gaan onder andere in op de schoolkeuzemotieven waarop de school in zou kunnen spelen bij de werving van nieuwe leerlingen. Een voorbeeld hiervan is een tegemoetkoming aan de wens van zowel leerlingen als ouders, door hen duidelijk te maken waarom het Penta College CSG Jacob van Liesveldt een veilige school is. Deze aanbeveling is gebaseerd op het belang dat de schoolkiezers in Hellevoetsluis hechten aan de veiligheid op school. | |