dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Schaap, H. | |
dc.contributor.advisor | Bruijn, de, E. | |
dc.contributor.author | Sauer, T. | |
dc.date.accessioned | 2013-03-11T18:00:53Z | |
dc.date.available | 2013-03-11 | |
dc.date.available | 2013-03-11T18:00:53Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12727 | |
dc.description.abstract | In deze studie is het informele leren onderzocht van 74 mbo- docenten binnen overlegmomenten die zij in de dagelijkse praktijk met elkaar hebben. Zeven teams uit 2 domeinen hebben geparticipeerd.
Door middel van een deels kwantitatieve, deels kwalitatieve multiple case study zijn de 3 elementen uit het gehanteerde conceptuele model onderzocht, en de mogelijke beïnvloeding van deze elementen op elkaar. Het betreft de elementen: een lerend team, leeractiviteiten in een team en een verandering in gedrag of cognitie van de docenten. Hiermee is getracht in beeld te brengen of kenmerken van een lerend team van invloed zijn op het voorkomen van leeractiviteiten en of deze leeractiviteiten een verandering in gedrag of cognitie tot gevolg hebben.
Het onderzoek laat zien dat de meeste van de deelnemende teams zichzelf zien als een lerend team, er veel leeractiviteiten plaatsvinden en dat zij door overleg met elkaar nieuwe inzichten op doen en vaker experimenteren. Docenten gebruiken het overleg in hoge mate om de eigen onderwijspraktijk te toetsen aan die van collega’s. Feedback vragen en geven doen zij weinig. Het bleek niet mogelijk om de verwachte beïnvloeding van de elementen op elkaar te bevestigen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 869901 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het informeel leren van mbo- docenten in een team | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | multiple case- study | |
dc.subject.keywords | mbo | |
dc.subject.keywords | informeel leren | |
dc.subject.keywords | leren in een team. | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskundig ontwerp en advisering | |