Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchaap, H.
dc.contributor.advisorBruijn, de, E.
dc.contributor.authorSauer, T.
dc.date.accessioned2013-03-11T18:00:53Z
dc.date.available2013-03-11
dc.date.available2013-03-11T18:00:53Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12727
dc.description.abstractIn deze studie is het informele leren onderzocht van 74 mbo- docenten binnen overlegmomenten die zij in de dagelijkse praktijk met elkaar hebben. Zeven teams uit 2 domeinen hebben geparticipeerd. Door middel van een deels kwantitatieve, deels kwalitatieve multiple case study zijn de 3 elementen uit het gehanteerde conceptuele model onderzocht, en de mogelijke beïnvloeding van deze elementen op elkaar. Het betreft de elementen: een lerend team, leeractiviteiten in een team en een verandering in gedrag of cognitie van de docenten. Hiermee is getracht in beeld te brengen of kenmerken van een lerend team van invloed zijn op het voorkomen van leeractiviteiten en of deze leeractiviteiten een verandering in gedrag of cognitie tot gevolg hebben. Het onderzoek laat zien dat de meeste van de deelnemende teams zichzelf zien als een lerend team, er veel leeractiviteiten plaatsvinden en dat zij door overleg met elkaar nieuwe inzichten op doen en vaker experimenteren. Docenten gebruiken het overleg in hoge mate om de eigen onderwijspraktijk te toetsen aan die van collega’s. Feedback vragen en geven doen zij weinig. Het bleek niet mogelijk om de verwachte beïnvloeding van de elementen op elkaar te bevestigen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent869901 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet informeel leren van mbo- docenten in een team
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmultiple case- study
dc.subject.keywordsmbo
dc.subject.keywordsinformeel leren
dc.subject.keywordsleren in een team.
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record