dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Mak, W.M. | |
dc.contributor.author | Bontje, J.R. | |
dc.date.accessioned | 2013-03-04T18:00:47Z | |
dc.date.available | 2013-03-04 | |
dc.date.available | 2013-03-04T18:00:47Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12704 | |
dc.description.abstract | Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het effect van het toevoegen van een instructie, die gebruik van leesstrategieën voorafgaand aan het daadwerkelijk lezen van de tekst moet bevorderen bij leerlingen van het basisonderwijs. Aan dit onderzoek deden 45 leerlingen uit groep 8 van de basisschool mee. De ene helft van de proefpersonen bestudeerde een aantal pagina’s uit hun geschiedenisboek zonder de instructie ten behoeve van het gebruiken van leesstrategieën te hebben gekregen. De andere helft van de proefpersonen kreeg wel die instructie, waarin vermeld werd dat de leerlingen eerst goed naar de tussenkopjes en afbeeldingen moesten kijken. Na het bestuderen van de betreffende pagina’s moesten alle kinderen vragen beantwoorden over informatie uit het geschiedenisboek die zij bestudeerd hadden. De hypothese luidt dat leerlingen die de instructie om eerst naar tussenkopjes en afbeeldingen te kijken wel gehad hebben, de begripsvragen beter beantwoorden dan de leerlingen die deze instructie niet gehad hebben. Uit het onderzoek blijkt dat de leerlingen die de instructie wel hebben gehad significant hoger scoren op de begripsvragen dan de leerlingen zonder de instructie. De tijd die de leerlingen aan het bestuderen van de tekst besteed hebben is ook van invloed resultaten. Leerlingen die de pagina’s langer hebben bestudeerd, hebben een hogere score op de begripsvragen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 840459 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het begrijpen van onderwijsteksten, een onderzoek naar de invloed van een instructie die het gebruik van leesstrategieën bevordert op tekstbegrip bij een bestaande onderwijstekst | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Communicatiestudies | |