Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorRijn van Alkemade, R.M. van
dc.date.accessioned2013-02-22T18:01:36Z
dc.date.available2013-02-22
dc.date.available2013-02-22T18:01:36Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12654
dc.description.abstractIn dit onderzoek is nagegaan of informatieve afbeeldingen en organizers een positieve invloed hebben op het tekstbegrip van teksten bij basisschoolleerlingen met een anderstalige achtergrond. Verwacht werd dat leerlingen die tweetalig zijn opgevoed beter scoren op teksten waarbij een advance organizer of afbeelding is toegevoegd, omdat deze hen extra steun bieden bij het begrijpen van de tekst. Daarnaast werd verwacht dat de proefpersonen de tekst met de afbeelding beter zouden begrijpen dan de tekst met de organizer, omdat de organizer uit Nederlandse taal bestaat (waar tweetalige leerlingen vaker moeite mee hebben). Aan dit onderzoek deden 54 proefpersonen mee. Zij kregen twee informatieve teksten met verschillende onderwerpen voorgelegd. Bij de teksten was een afbeelding, organizer of niets toegevoegd. Vervolgens werd het tekstbegrip gemeten door middel van begripsvragen. Uit de resultaten bleek dat de visuele toevoegingen (afbeelding of organizer) in dit onderzoek geen positief effect hadden op het tekstbegrip. Bij de drie verschillende condities werd even hoog gescoord op de begripsvragen. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat deze doelgroep minder effectief gebruik maakt van de visuele toevoegingen. Verder is het de vraag of deze manier van testen wel overeenkomt met de manier waarop les wordt gegeven. Het is voor de leerlingen onnatuurlijk om de vragen te beantwoorden zonder terug te mogen kijken in de tekst. Bovendien wordt meestal eerst een korte inleiding gegeven over een onderwerp voordat de leerlingen zelf aan de slag gaan met het lezen van informatie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent804494 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBeter begrip door afbeeldingen? Een onderzoek naar de invloed van afbeeldingen en advance organizers op tekstbegrip bij basisschoolleerlingen met een anderstalige achtergrond
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsafbeeldingen, advance organizers, organizers, tekstbegrip, visuele toevoegingen
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record