Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVan Emmerik, P.H.A.M.
dc.contributor.authorMonterie, M.A.
dc.date.accessioned2013-02-22T18:01:33Z
dc.date.available2013-02-22
dc.date.available2013-02-22T18:01:33Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12651
dc.description.abstractIn dit onderzoek is de geschiedenis van de nocturne onderzocht. Hierbij is gekeken naar de verschillen tussen de negentiende- en twintigste-eeuwse nocturne. Uit de analyses van de nocturnes van Field en Chopin is gebleken dat de negentiende-eeuwse nocturne een aantal vaste kenmerken heeft.Uit de analyses van de twintigste-eeuwse nocturnes van Satie, Bartók en Barber blijken deze kenmerken ook terug te komen. Terwijl deze kenmerken nog steeds aanwezig zijn, zijn de compositietechnieken van de twintigste-eeuw ook enigszins terug te vinden in de nocturnes van de twintigste eeuw. De nocturne heeft zich ontwikkeld door de eeuwen heen, maar heeft altijd dezelfde basis gehouden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent5875204 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Nocturne. Een geschiedenis van een genre.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmusic, nocturne, chopin, field, satie, bartok, barber, piano, romantiek, romantic, genre, dahlhaus, kallberg
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record