dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Van Emmerik, P.H.A.M. | |
dc.contributor.author | Monterie, M.A. | |
dc.date.accessioned | 2013-02-22T18:01:33Z | |
dc.date.available | 2013-02-22 | |
dc.date.available | 2013-02-22T18:01:33Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12651 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek is de geschiedenis van de nocturne onderzocht. Hierbij is gekeken naar de verschillen tussen de negentiende- en twintigste-eeuwse nocturne. Uit de analyses van de nocturnes van Field en Chopin is gebleken dat de negentiende-eeuwse nocturne een aantal vaste kenmerken heeft.Uit de analyses van de twintigste-eeuwse nocturnes van Satie, Bartók en Barber blijken deze kenmerken ook terug te komen. Terwijl deze kenmerken nog steeds aanwezig zijn, zijn de compositietechnieken van de twintigste-eeuw ook enigszins terug te vinden in de nocturnes van de twintigste eeuw.
De nocturne heeft zich ontwikkeld door de eeuwen heen, maar heeft altijd dezelfde basis gehouden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 5875204 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De Nocturne. Een geschiedenis van een genre. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | music, nocturne, chopin, field, satie, bartok, barber, piano, romantiek, romantic, genre, dahlhaus, kallberg | |
dc.subject.courseuu | Muziekwetenschap | |