dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Besselink, A.J.M.J. | |
dc.contributor.advisor | Schaap, H. | |
dc.contributor.author | Hendriks, S.S.M. | |
dc.date.accessioned | 2012-08-14T17:02:39Z | |
dc.date.available | 2012-08-14 | |
dc.date.available | 2012-08-14T17:02:39Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12634 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek wordt gekeken naar de mondelinge feedback van docenten in klassensituaties en de mogelijke relatie tussen deze feedback en de motivatie van leerlingen. Vanuit de theorie van Didactisch Coachen wordt een positieve relatie tussen deze twee concepten verondersteld, welke in dit onderzoek wordt getoetst. Het onderzoek is uitgevoerd op een middelbare school voor havo/vwo in Midden-Nederland. Om de huidige praktijk rondom het mondelinge feedback gegeven in de klas in kaart te brengen is een vragenlijst uitgezet onder 15 docenten (op basis van vrijwillige aanmelding) en zijn deze docenten allen een lesuur geobserveerd. Om de relatie met motivatie te onderzoeken hebben 346 leerlingen (grotendeels havo 4) ook een vragenlijst ingevuld. Uit de resultaten bleek dat de verschillende aspecten van mondelinge feedback niet door elke docent even belangrijk gevonden worden. Ook bleken er grote verschillen te zijn qua hoeveelheid en variatie in feedback die door docenten wordt gegeven. Tot slot liet een regressieanalyse zien dat er geen sterke directe relatie bestaat tussen de mondelinge feedback van de docent en de motivatie van de leerling. Vooral de gevonden verschillen zijn interessant om in de praktijk dan wel in vervolgonderzoek verder uit te diepen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1270928 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Mondelinge feedback en leerlingmotivatie in de klas: een verkenning met het oog op Didactisch Coachen | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Feedback, motivatie, Didactisch Coachen, leerling | |
dc.subject.courseuu | Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Maatschappijleer | |