Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorBindels, J.M.
dc.date.accessioned2013-02-14T18:00:56Z
dc.date.available2013-02-14
dc.date.available2013-02-14T18:00:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12581
dc.description.abstractEr zijn verschillende middelen die de lezer helpen een tekst beter te kunnen begrijpen. Een afbeelding is zo’n hulpmiddel. Er zijn verschillende onderzoeken die laten zien dat afbeeldingen en advance organizers een positief effect hebben op het tekstbegrip van lezers. Sommige onderzoekers beweren echter dat afbeeldingen en advance organizers geen invloed hebben. Een eenduidige conclusie is tot nu toe uitgebleven. In dit onderzoek is daarom nogmaals geprobeerd een antwoord te vinden op de vraag wat de invloed is van afbeeldingen en advance organizers op tekstbegrip. Hier is de factor tekstlengte aan toegevoegd. Er werkten 57 leerlingen uit groep 7 en 8 mee aan de studie. Van twee teksten zijn drie tekstversies ontworpen: een met afbeeldingen, een met advance organizer en een zonder afbeelding of advance organizer. Uit de resultaten bleek dat zowel afbeeldingen als advance organizers geen significant effect hadden op tekstbegrip.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2400211 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTekst en beeld - een ideale combinatie?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record