Tekst en beeld - een ideale combinatie?
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Evers-Vermeul, J. | |
dc.contributor.author | Bindels, J.M. | |
dc.date.accessioned | 2013-02-14T18:00:56Z | |
dc.date.available | 2013-02-14 | |
dc.date.available | 2013-02-14T18:00:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12581 | |
dc.description.abstract | Er zijn verschillende middelen die de lezer helpen een tekst beter te kunnen begrijpen. Een afbeelding is zo’n hulpmiddel. Er zijn verschillende onderzoeken die laten zien dat afbeeldingen en advance organizers een positief effect hebben op het tekstbegrip van lezers. Sommige onderzoekers beweren echter dat afbeeldingen en advance organizers geen invloed hebben. Een eenduidige conclusie is tot nu toe uitgebleven. In dit onderzoek is daarom nogmaals geprobeerd een antwoord te vinden op de vraag wat de invloed is van afbeeldingen en advance organizers op tekstbegrip. Hier is de factor tekstlengte aan toegevoegd. Er werkten 57 leerlingen uit groep 7 en 8 mee aan de studie. Van twee teksten zijn drie tekstversies ontworpen: een met afbeeldingen, een met advance organizer en een zonder afbeelding of advance organizer. Uit de resultaten bleek dat zowel afbeeldingen als advance organizers geen significant effect hadden op tekstbegrip. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 2400211 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Tekst en beeld - een ideale combinatie? | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Taal- en cultuurstudies |