Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKranenburg, F.A.N.
dc.contributor.authorScholten, H.A.
dc.contributor.authorRupert, M.
dc.date.accessioned2013-02-07T18:00:55Z
dc.date.available2013-02-07
dc.date.available2013-02-07T18:00:55Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12559
dc.description.abstractDe meest recente onderwijsvernieuwingen staan vaak in het teken van ICT en internetgebruik in de klas, maar scholen weten vaak niet hoe zij, bijvoorbeeld het gebruik van internet in de les, succesvol toe kunnen passen. In dit onderzoek wordt er gekeken welke eigenschappen van een internetoefening, uitgevoerd in de les door HAVO4 leerlingen, bijdragen aan betere verwerving van de deelvaardigheid grammatica. Hierbij wordt gekeken naar drie verschillende variabelen: directe feedback, differentiatie en motivatie. De 100 leerlingen zijn onderverdeeld in vier groepen, twee voor elke school. Internetgroepen 1 en 2 hebben de grammaticaoefeningen op internet gemaakt, boekgroepen 1 en 2 hebben gewerkt met de oefeningen uit het boek. Om data te verzamelen hebben de leerlingen twee toetsen gemaakt over een Engelse grammaticale structuur en hebben zij een vragenlijst ingevuld. Op basis van deze gegevens kunnen wij de conclusie trekken dat het maken van internetoefeningen in de les niet aantoonbaar bijdraagt aan een betere verwerving van de deelvaardigheid grammatica. Verder hebben wij, vanuit het perspectief van de leerlingen, gemeten in hoeverre de drie variabelen een positief effect hebben op de verwerving van de deelvaardigheid grammatica. De leerlingen bleken het meest expliciet te zijn over de invloed van de variabele motivatie. Omdat alle leerlingen aangeven het leuk te vinden om met internetoefeningen te werken, maar omdat deze motivatie niet direct leidt tot een betere of snellere verwerving van de grammaticale structuur, adviseren wij scholen en docenten om in hun lessen met een combinatie van internetoefeningen en oefeningen uit het boek te werken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent507721 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Effect van Internetoefeningen op Taalverwerving; Taalverwerving in het Moderne Vreemde Talenonderwijs: Gebruik van Internetoefeningen Tijdens Lessen in de Bovenbouw in de 21st Eeuw.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstaalverwerving
dc.subject.keywordsgrammatica
dc.subject.keywordstalenonderwijs
dc.subject.keywordsinternetoefeningen
dc.subject.courseuuEngelse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record