dc.description.abstract | De meest recente onderwijsvernieuwingen staan vaak in het teken van ICT en internetgebruik in de klas, maar scholen weten vaak niet hoe zij, bijvoorbeeld het gebruik van internet in de les, succesvol toe kunnen passen. In dit onderzoek wordt er gekeken welke eigenschappen van een internetoefening, uitgevoerd in de les door HAVO4 leerlingen, bijdragen aan betere verwerving van de deelvaardigheid grammatica. Hierbij wordt gekeken naar drie verschillende variabelen: directe feedback, differentiatie en motivatie. De 100 leerlingen zijn onderverdeeld in vier groepen, twee voor elke school. Internetgroepen 1 en 2 hebben de grammaticaoefeningen op internet gemaakt, boekgroepen 1 en 2 hebben gewerkt met de oefeningen uit het boek. Om data te verzamelen hebben de leerlingen twee toetsen gemaakt over een Engelse grammaticale structuur en hebben zij een vragenlijst ingevuld. Op basis van deze gegevens kunnen wij de conclusie trekken dat het maken van internetoefeningen in de les niet aantoonbaar bijdraagt aan een betere verwerving van de deelvaardigheid grammatica. Verder hebben wij, vanuit het perspectief van de leerlingen, gemeten in hoeverre de drie variabelen een positief effect hebben op de verwerving van de deelvaardigheid grammatica. De leerlingen bleken het meest expliciet te zijn over de invloed van de variabele motivatie. Omdat alle leerlingen aangeven het leuk te vinden om met internetoefeningen te werken, maar omdat deze motivatie niet direct leidt tot een betere of snellere verwerving van de grammaticale structuur, adviseren wij scholen en docenten om in hun lessen met een combinatie van internetoefeningen en oefeningen uit het boek te werken. | |