Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGorp, B. van
dc.contributor.authorVreugdenhil, B.G.N.
dc.date.accessioned2013-01-25T18:01:08Z
dc.date.available2013-01-25
dc.date.available2013-01-25T18:01:08Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12480
dc.description.abstractDit onderzoek gaat over de berichtgeving over Griekenland in de vier grootste Nederlandse kranten. Door middel van een inhoudsanalyse is gekeken of er in de berichtgeving van kranten sprake is van Othering en stereotypes, wat de beeldvorming van Griekenland beïnvloed. In een periode tussen 2007 en 2011 is gekeken naar voorkomende stereotypes over Grieken en of Griekenland beschouwd wordt als onderdeel van Europa of 'the Other' van Europa. De grote toename van berichten over economie in Griekenland tijdens de eurocrisis, zorgt voor een associatie van het land met economische crisis. "De onbetrouwbare Griek" als stereotype komt regelmatig terug. Dat Griekenland als de ander van Europa beschouwt wordt is niet eenduidig te zeggen. De Griekse mentaliteit wordt niet als Europees gezien, Griekenland zelf blijft gevuld met Europees erfgoed en vervuld een belangrijke rol in de Europese geschiedenis.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2674896 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOneerlijke Grieken in Europees Griekenland, Griekenland, de eurocrisis en Othering
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGriekenland, berichtgeving, Othering, stereotype, beeldvorming, Griekenland, media, kranten, eurocrisis, Oriëntalisme
dc.subject.courseuuGeo-communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record