dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Boersma, L.S. | |
dc.contributor.advisor | Kisters (tweede lezer), S. | |
dc.contributor.author | Graaf, M. van der | |
dc.date.accessioned | 2013-01-23T18:00:56Z | |
dc.date.available | 2013-01-23 | |
dc.date.available | 2013-01-23T18:00:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12477 | |
dc.description.abstract | In deze thesis is onderzocht of het sublieme toepasbaar is op de hedendaagse kunst. Het sublieme is een ervaring die zowel angst als genot evoceert. In het eerste deel van de thesis is het sublieme in de geschiedenis getraceerd. Aan de hand van geschriften van onder andere Edmund Burke, Immanuel Kant, Barnett Newman, Jean-Francois Lyotard, Jacques Derrida en Hal Foster concludeert het eerste deel met een definitie van het sublieme. Deze definitie is in deel II gebruikt om te onderzoeken in hoeverre het sublieme van toepassing is op de hedendaagse kunst. In deel II zijn drie casestudies opgenomen: The Weather Project (2003) van Olafur Eliasson, Tornado (2000-2010) van Francis Alÿs en Leviathan (2011) van Anisk Kapoor.
Uit het onderzoek is gebleken dat de simultane ervaring van angst en genot wel degelijk aanwezig is in de hedendaagse kunt. Het is een concept dat zich afspeelt aan de kant van de toeschouwer en dus een subjectieve ervaring is. Deze ervaring was aan alle drie de onderzochte kunstwerken te koppelen. Ook is er gebleken dat de ervaring die het sublieme evoceert zich aanpast aan de tijdsgeest. Er zijn sterke aanwijzingen dat de meest recente ontwikkeling hierin te vinden is in het spektakelkunstwerk.
*In verband met copyright zijn de afbeeldingen verwijderd. Deze zijn aan de hand van de aan het eind van de thesis opgenomen lijst van afbeeldingen op te zoeken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1953420 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Angst & Genot. Een onderzoek naar het sublieme in de hedendaagse kunst. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | sublieme | |
dc.subject.keywords | Olafur Eliasson, Francis Alÿs, Anish Kapoor, kunst, angst, genot | |
dc.subject.courseuu | Kunstgeschiedenis | |