Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBergh, H.H. van den
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorDooren, W.H.M. van
dc.date.accessioned2013-01-08T10:24:29Z
dc.date.available2013-01-08T10:24:29Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12369
dc.description.abstractWelk effect hebben structuurmarkeringen zoals tussenkopjes en signaalwoorden op het tekstbegrip en de tekstwaardering van zwakke en sterke lezers? Met een leesexperiment onder 50 havo- en 44 vwo-leerlingen is de rol van deze markeringen onderzocht. Leerlingen lazen van vier studieteksten een versie met of zonder structuurmarkeringen en gaven daarnaast hun waardering voor deze teksten. De resultaten tonen een interactie-effect tussen lezerstype en tekstversie: sterke lezers behalen op zowel expliciet gemarkeerde teksten als teksten zonder structuurmarkeringen goede resultaten, terwijl zwakke lezers structuurmarkeringen meer nodig hebben en gemarkeerde teksten daardoor beter begrijpen. Algemeen geldt dat leerlingen de tekst die ze hoger waarderen beter begrijpen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleLeesbare teksten? Over de invloed van structuurmarkeringen op het tekstbegrip en de tekstwaardering van zwakke en sterke lezers
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsstructuurmarkeringen
dc.subject.keywordstekstbegrip
dc.subject.keywordstekstwaardering
dc.subject.keywordszwakke en sterke lezers
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record