Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorKoning, H.
dc.date.accessioned2012-12-20T18:01:28Z
dc.date.available2012-12-20
dc.date.available2012-12-20T18:01:28Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12343
dc.description.abstractVerschillende onderzoeken wijzen uit dat afbeeldingen en advance organizers bij teksten een positieve invloed kunnen hebben op het tekstbegrip. In andere onderzoeken wordt die relatie echter niet ondersteund. In dit onderzoek wordt onderzocht welke invloed een combinatie van afbeelding en advance organizer kan hebben op het tekstbegrip bij leerlingen tussen de tien en dertien jaar in vergelijking met wanneer alleen een afbeelding of advance organizer wordt toegevoegd. In het onderzoek is gebruik gemaakt van twee teksten om mono-operationalisatie te voorkomen. Van elke tekst zijn vier versies ontworpen: een versie met alleen tekst, een versie met tekst en een afbeelding, een versie met tekst en advance organizer en een versie met tekst, afbeelding en advance organizer. Alle leerlingen kregen beide teksten te lezen. Tekstbegrip werd gemeten aan de hand van retention en matching vragen. Uit het onderzoek blijkt dat afbeeldingen, advance organizers of beide toegevoegd aan een tekst, geen invloed hebben op het tekstbegrip. Deze conclusie komt niet overeen met eerdere onderzoeken. Dit zou verklaard kunnen worden door de doelgroep of door het soort afbeeldingen en advance organizers. Bij vervolgonderzoek is het interessant andere soorten afbeeldingen en advance organizers te gebruiken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent423477 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePlaatjes kijken De invloed van afbeeldingen en advance organizers op het tekstbegrip van tien- tot dertienjarigen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsafbeeldingen, advance organizer, tekstbegrip
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record