Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPafort-Overduin, C.
dc.contributor.authorHilferink, N.
dc.date.accessioned2012-12-20T18:01:26Z
dc.date.available2012-12-20
dc.date.available2012-12-20T18:01:26Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12342
dc.description.abstractVanaf de jaren zeventig is het aantal allochtonen in Nederland toegenomen. Door deze toenamen van zowel westerse als niet-westerse allochtonen is er binnen Nederland steeds meer sprake van een multiculturele samenleving. Populaire cultuuruitingen, waaronder film, worden vaak gezien als een weerspiegeling van de samenleving. Dit zou betekenen dat de Nederlandse film vanaf de jaren zeventig een multicultureel randje heeft gekregen, waarbij verschillende bevolkingsgroepen met verschillende culturele achtergronden goed en evenredig vertegenwoordigd zijn in Nederlandse films. Uit onderzoek is echter gebleken dat multiculturele films relatief kort behoren tot de Nederlandse filmcultuur. Brenda Lohy heeft met haar onderzoek aangetoond dat Nederlandse films met een multicultureel thema in 2004 hun opmars maakten. Er werd zelfs gesproken over een trend, waarbij multiculturele films een impuls hebben gegeven aan de Nederlandse film(industrie). Dit onderzoek kijkt naar de opkomst en popularisering van Nederlandse films met een multicultureel thema en hoe de, door Brenda Lohy, geconstateerde trend zich heeft ontwikkeld in de periode van 2005 tot en met 2011. Uit het onderzoek kwam naar voren dat er sprake is van een wederkerige relatie tussen het aantal allochtone inwoners in Nederland en het aantal Nederlandse films met allochtone personages. Er worden meer Nederlandse films geproduceerd en onder deze producties bevinden zich steeds meer films met een multicultureel thema. Doordat de samenstelling van de Nederlandse bevolking veranderde, veranderde ook de samenstelling van het Nederlandse bioscooppubliek. Filmmakers en producenten spelen hier op in door de door Paul Verstraeten geformuleerde unique selling points als herkenbaarheid, eigenheid en culturele reflectie in acht te nemen en deze te benaderen vanuit het oogpunt van verschillende bevolkingsgroepen. Opvallend is dat de meeste multiculturele Nederlandse films niet-westerse allochtone personages bevatten en dat voornamelijk het genre komedie wordt toegekend aan deze films.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent375986 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title"Shouf shouf 'alfaam Hulanda" Onderzoek naar de opkomst van multiculturele Nederlandse films.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNederlandse film, Multicultureel, Allochtoon, Autochtoon
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record