dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Vermunt, J. | |
dc.contributor.author | Luth, H. | |
dc.date.accessioned | 2012-11-29T18:00:46Z | |
dc.date.available | 2012-11-29 | |
dc.date.available | 2012-11-29T18:00:46Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12196 | |
dc.description.abstract | Theorieën over mentoraat in het middelbaar onderwijs onderscheiden veel taken van de
mentor, die zich richten op verschillende vlakken van de leefwereld van leerlingen. Dit PGO
richt zich echter op de vraag welke waarde vierdeklassers (Tweede Fase) zelf hechten aan de
kwaliteiten van hun mentor. Een enquête, uitgevoerd onder honderd leerlingen op vier
scholen in Nederland, laat zien dat leerlingen met name een goede relatie met hun mentor
belangrijk vinden. Opvallend is dat leerlingen relatief weinig waarde hechten aan de
aandacht die een mentor heeft voor studievaardigheden en persoonlijke zaken. Hierin zijn
echter wel wat verschillen te vinden tussen havisten en vwo’ers; havisten waarderen
aandacht voor studievaardigheden namelijk iets meer dan vwo’ers, en de laatste groep
waardeert betrokkenheid van de mentor juist weer meer dan havisten. Ook tussen scholen
onderling waren er verschillen in waarderingen te ontdekken. Al met al is geconcludeerd dat
het voor scholen belangrijk is mentoren aan te stellen die gericht zijn op het ontwikkelen van
een goede relatie met hun mentorleerlingen en die inzicht hebben in de relaties tussen
leerlingen onderling en leerlingen en docenten. Tot slot is het functioneren van het
mentoraat afhankelijk van de schoolcontext. Uiteindelijk zal het ook zeer nuttig zijn om te
kijken naar de waardering van het mentoraat binnen andere schoolniveaus en leerjaren. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 486413 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Gezocht: de ideale mentor (m/v) | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | PGO mentoraat, mentor, waardering, kwaliteiten, relatie, leerling, docent | |
dc.subject.courseuu | Nederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie | |