Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermunt, J.
dc.contributor.authorLuth, H.
dc.date.accessioned2012-11-29T18:00:46Z
dc.date.available2012-11-29
dc.date.available2012-11-29T18:00:46Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12196
dc.description.abstractTheorieën over mentoraat in het middelbaar onderwijs onderscheiden veel taken van de mentor, die zich richten op verschillende vlakken van de leefwereld van leerlingen. Dit PGO richt zich echter op de vraag welke waarde vierdeklassers (Tweede Fase) zelf hechten aan de kwaliteiten van hun mentor. Een enquête, uitgevoerd onder honderd leerlingen op vier scholen in Nederland, laat zien dat leerlingen met name een goede relatie met hun mentor belangrijk vinden. Opvallend is dat leerlingen relatief weinig waarde hechten aan de aandacht die een mentor heeft voor studievaardigheden en persoonlijke zaken. Hierin zijn echter wel wat verschillen te vinden tussen havisten en vwo’ers; havisten waarderen aandacht voor studievaardigheden namelijk iets meer dan vwo’ers, en de laatste groep waardeert betrokkenheid van de mentor juist weer meer dan havisten. Ook tussen scholen onderling waren er verschillen in waarderingen te ontdekken. Al met al is geconcludeerd dat het voor scholen belangrijk is mentoren aan te stellen die gericht zijn op het ontwikkelen van een goede relatie met hun mentorleerlingen en die inzicht hebben in de relaties tussen leerlingen onderling en leerlingen en docenten. Tot slot is het functioneren van het mentoraat afhankelijk van de schoolcontext. Uiteindelijk zal het ook zeer nuttig zijn om te kijken naar de waardering van het mentoraat binnen andere schoolniveaus en leerjaren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent486413 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGezocht: de ideale mentor (m/v)
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPGO mentoraat, mentor, waardering, kwaliteiten, relatie, leerling, docent
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record