Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKnies, E.
dc.contributor.authorPiersma, T.
dc.date.accessioned2012-11-20T18:02:31Z
dc.date.available2012-11-20
dc.date.available2012-11-20T18:02:31Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12124
dc.description.abstractIn 2009 is Emerson Process Management Nederland (EPMN) gestart met de invoering van een nieuwe HR- activiteit, namelijk het op beoordeling en prestatiemanagement gerichte PEP- proces. Aanleiding voor dit nieuwe proces is dat moederorganisatie Emerson de performance van de wereldwijde organisatie wil verbeteren ten voordele van haar concurrentiepositie. Dit nieuwe proces is volgens de ontwerpers van dit proces pas effectief als de lijnmanagers binnen de organisatie met hun medewerkers in gesprek gaan over hun ontwikkeling en functioneren en hun medewerkers hierin ondersteunen. Twee jaar na de invoering van het PEP- proces is bij de directie van EPMN de behoefte ontstaan aan een evaluatie van de werking van dit proces. Onduidelijk is hoe de lijnmanagers zelf aankijken tegen hun rol in dit proces en de mate waarin zij in staat zijn deze rol te vervullen. Dit onderzoek heeft dan ook als doel om na te gaan wat de ervaringen van de lijnmanagers binnen EPMN met het PEP- proces en hun rol in dit proces zijn en welke factoren volgens de lijnmanagers een rol spelen bij de uitvoering van dit proces. Uit dit kwalitatieve onderzoek komt naar voren dat de lijnmanagers binnen EPMN verschillende factoren ervaren die van invloed zijn op hun abilities, motivation en opportunities om het PEP- proces uit te kunnen voeren en dat een aantal van deze factoren een negatieve invloed hierop heeft. Door deze factoren in kaart te brengen is het in dit onderzoek mogelijk EPMN aanbevelingen te doen hoe deze factoren positief te beïnvloeden en daarmee de lijnmanagers binnen EPMN beter in staat te stellen om hun rol in het PEP- proces uit te kunnen voeren. Uit de resultaten blijkt dat de bereidheid en motivatie van de lijnmanagers binnen EPMN om de medewerkers in hun ontwikkeling en functioneren te ondersteunen wordt beïnvloed door de percepties die de lijnmanagers hebben met betrekking tot de rol van de medewerkers in dit proces. In dit onderzoek is door middel van de theorie van het psychologisch contract geprobeerd meer inzicht te gegeven in de vraag welke rol deze percepties van lijnmanagers met betrekking tot de rol van medewerkers spelen bij de uitvoering van HR- activiteiten door lijnmanagers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1266714 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe uitvoering van HR- beleid door lijnmanagers: een onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij de uitvoering van het Performance Excellence Process door lijnmanagers binnen Emerson Process Management Nederland
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbeoordeling en prestatiemanagement, performance management, lijnmanagement, balanced approach, psychologisch contract, abilities, motivation en opportunities
dc.subject.courseuuStrategisch Human Resource Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record