Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSanders, W.
dc.contributor.authorKuijpers, I.S.
dc.date.accessioned2021-09-08T18:00:19Z
dc.date.available2021-09-08T18:00:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1194
dc.description.abstractDRAMA GIRL (2020) is een experimentele film waarin momenten uit het leven van hoofdrolspeelster Leyla de Muynck in scène worden gezet. Deze film combineert drama met documentaire op een reflexieve manier. Reflexiviteit is een concept dat van antropoloog Jay Ruby afkomstig is. Hiermee wordt bedoeld dat in de film zelf het maakproces ervan wordt getoond, en dat de kijker dus mee kan kijken in hoe de film is gemaakt. Volgens Ruby is het belangrijk dat documentaires reflexief zijn. Ook Steven N. Lipkin ziet dramadocumentaires als films die artistieke percepties zijn van historische gebeurtenissen. De kijker kijkt eigenlijk mee met de reflectie van de maker op deze gebeurtenissen. Ook in DRAMA GIRL kan er mee worden gekeken naar hoe de scènes worden opgezet en hoe erop wordt gereflecteerd. Hoewel de film een dramadocumentaire is en het als vanzelfsprekend wordt gezien dat documentaire gebaseerd is op waarheid, kan van de drama-elementen in de film niet zomaar met zekerheid worden gezegd of deze fictief zijn of niet. De scènes zijn door de regisseur opgezet en zijn dus zijn perceptie van de gebeurtenissen die gereconstrueerd worden. betekent dat er op bepaalde manieren verwijzingen naar een basis van waarheid moeten zijn, waardoor de kijker toch meekrijgt dat het verhaal gebaseerd is op waarheid. Deze verwijzingen heten waarheidsclaims. Met name Teresa Bergman geeft in haar case study een duidelijke definitie hiervan: elementen in de film die wijzen op een waarheid. Een concrete definitie of voorbeelden van manieren waarop waarheidsclaims tot uiting komen lijken er nog niet zozeer te zijn. Mede daarom analyseer ik in dit onderzoek op welke manieren de reflexiviteit DRAMA GIRL waarheidsclaims in de film ondersteunen. Ik doe dit aan de hand van zes categorieën van reflexiviteit die door Charlotte Govaert zijn opgesteld en die ik heb uitgebreid met voorbeelden van onder andere Ruby en Nichols over hoe reflexiviteit te zien kan zijn in een film. Hiermee kan meer inzicht verkregen worden in de vormen van reflexiviteit in DRAMA Girl, welke waarheidsclaims in de film worden prijsgegeven en welke rol de reflexiviteit speelt in het naar voren brengen van deze waarheidsclaims.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1294880
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDocu-Drama Girl. Een neoformalistische analyse naar de rol van reflexiviteit in het ondersteunen van waarheidsclaims in de film Drama Girl (2020).
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsReflexiviteit, waarheidsclaims, experimentele documentaire, dramadocumentaire.
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record