Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOudgenoeg-Paz, O.
dc.contributor.authorMoest, A.M.G.
dc.contributor.authorEkerschot, H. van
dc.contributor.authorNauta, S.
dc.contributor.authorTentzerakis, A.T.
dc.date.accessioned2012-10-29T18:01:55Z
dc.date.available2012-10-29
dc.date.available2012-10-29T18:01:55Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11902
dc.description.abstractHet huidige onderzoek heeft zich gericht op de vraag of er een mediatie-effect bestaat van exploratiegedrag tussen het opleidingsniveau van ouders en de woordenschat van kinderen. Tijdens het exploreren vindt er informatie-uitwisseling plaats tussen de fysieke omgeving en het kind. Binnen deze context ontstaan mogelijkheden om nieuwe woorden te leren. Eerder onderzoek liet zien dan het opleidingsniveau van ouders van invloed kan zijn op zowel de taalverwerving als het exploratiegedrag van het kind. Gezien de bestaande literatuur omtrent de losstaande verbanden tussen het opleidingsniveau van ouders, exploratiegedrag en woordenschatontwikkeling van kinderen, lijkt er sprake te kunnen zijn van een mediatiemodel. Het exploratiegedrag is hierbij de mediator tussen het opleidingsniveau van ouders en de woordenschat van kinderen. Verwacht werd dat kinderen van hoogopgeleide ouders een grotere woordenschat zullen hebben en hoger scoren op exploratiegedrag. Bovendien werd verwacht dat kinderen die hoger scoren op exploratiegedrag een grotere woordenschat zullen hebben. De deelnemende 139 Nederlandse kinderen tussen de 16 en 30 maanden zijn geobserveerd tijdens het exploreren van klein speelgoed. De woordenschat van deze kinderen is gemeten met de korte oudervragenlijst Lijsten voor communicatieve ontwikkeling 2A (N-CDIs), die onderscheidt maakt in receptieve en productieve woordenschat. Uit de resultaten bleek dat er geen significante verbanden gevonden zijn tussen het opleidingsniveau van ouders, het exploratiegedrag en woordenschat van kinderen. Daarom kan er in deze studie geen mediatie-effect gevonden worden van exploratiegedrag tussen opleidingsniveau van ouders en de woordenschat van kinderen. Uit dit onderzoek blijkt niet dat kinderen van hoogopgeleide ouders een grotere woordenschat hebben of meer exploratiegedrag vertonen ten opzichte van kinderen van laagopgeleide ouders.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent331277 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMediatie-effect van exploratiegedrag
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOpleidingsniveau
dc.subject.keywordsexploratiegedrag
dc.subject.keywordsreceptieve woordenschat
dc.subject.keywordsproductieve woordenschat
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record